Artikel

15-07-2020 16:21

Marketing voor locaties in crisistijd: Zet de crisis om in creativiteit

Door het 1,5-meter scenario is de capaciteit van veel locaties enorm geslonken. Ook maakt het aantal teruggelopen boekingen het lastig om het voltallige team aan het werk te houden. Gelukkig biedt de coronacrisis ook kansen voor horeca-ondernemers om zichtbaar te blijven voor hun gasten en het team aan het werk te houden.


Linda Kerkhoven, expert op het gebied van locatiemarkting, raadt locaties aan om goed na te denken over de inrichting. "Ik verwacht dat er tot en met januari een (semi) coronaproof-periode blijft bestaan. Laat zien dat je er als locatie volop mee bezig bent. Maak vooral foto's van je nieuwe opstelling en plaats deze op je website. Kijk of je door middel van live streaming een presentatie in twee zalen kunt geven. Maak voor het geven van een rondleiding gebruik van koptelefoons van de silent dj zodat mensen zelf op afstand kunnen blijven en toch alles meekrijgen." Wat betreft hygiëne verwacht ze dat het handen wassen nog wel even zal blijven. "Laat gasten daar ook vooral zelf in kiezen door bijvoorbeeld een uitgebreider assortiment aan zeep aan te bieden. Gooi er een vleugje humor in door het effect van de geur te vermelden. Of bied extraatjes aan die niet verplicht zijn maar wel een veilig gevoel geven zoals handschoentjes en handgelletjes. Geef ze een rolmaat of een verrekijker mee. Op die manier zet je de crisis om in creativiteit."

Budget-herinrichting

Als je je inrichting hebt aangepast, kun je net zo goed de hele inrichting meepakken. "Stijl je locatie met enkele unieke items die echt niet veel geld hoeven te kosten. Van een simpel plantje op de kast maak je een eyecatcher door deze in een antieke soepterrine op een mooi blad te plaatsen. Kun je niet naar de kringloopwinkel? Struin dan Marktplaats eens af. Maak er een teamchallenge van door teams op pad te sturen met het thema Holland, een bepaalde kleur, het thema water als je locatie op of aan het water ligt of juist je stad of regio. Maak een foto van het resultaat en deel het op social media."

Social media

Linda is een groot voorstander van social media voor het promoten van locaties, maar geeft aan dat de gebruikelijke promotie met het idee om mensen na de crisis alvast welkom te heten beter achterwege kan worden gelaten. "Wat wel werkt, is eerlijkheid, openheid, humor en creativiteit tonen. Het raakt emoties, levert empathie op en creëert een sterke gunfactor. Maak bijvoorbeeld een time-lapse filmpje van het proces waarin je een traditionele zaalopstelling omtovert naar naar een nieuwe opstelling terwijl je gebruikmaakt van een meetlat."

Contentstrategie

Als je actief aan de slag gaat met social media, kun je ook meteen de tijd nemen om een contentstrategie op te zetten. "Bedenk dan wel onderwerpen voor het hele jaar die niet trendgevoelig zijn. Brainstorm online met collega's met verschillende functies, of zelfs met familieleden en buren. Dan krijg je de leukste invalshoeken en onderwerpen. Bedenk ook voor wie je het gaat schrijven en wat je met het bericht wilt bereiken. Wat past bij welk kanaal, een detailfoto (Instagram), een filmpje of juist een leuk artikel (beide ideaal voor LinkedIn)? En onthoud de succesfactoren bij social media: authenticiteit en humor."

Online presentatie

Waar veel locaties normaal gesproken ook niet aan toekomen, is het checken van de online presentatie. "Zijn de foto's op de website nog up to date? Is de biografie op social media verouderd? Kloppen de teksten en de foto's in je online advertenties nog? Screen ook meteen even de portals waarop je adverteert. Wellicht kun je er een aantal skippen."

Processen onder de loep

Past je offerte en de arrangementen die je biedt nog bij deze tijd? "Straks in het najaar kan het voorkomen dat je snel een offerte uit moet brengen en accoderen. Door het aantal keuzes te verminderen maar het aanbod wel compleet en passend te maken, kun je je product makkelijker verkopen en maak je het keuzeproces voor de opdrachtgever eenvoudiger. Denk bijvoorbeeld aan twee verschillende, maar complete borrelplanken in plaats van vijf opties."

Taakverdeling

Ondertussen is het belangrijk dat je als locatie-eigenaar of -manager lol in je vak houdt en de moed erin houdt bij je team. "Haal inspiratie uit je thuissituatie. Welke klusjes stel je altijd uit? Denk aan schoonmaken, de locatie opfleuren. Vraag aan je team wie wat wil doen. Laat iemand die van tuinieren houdt met een budget van 50 euro de tuin onder handen nemen. Laat de ander Mark-plaats afstruinen voor leuke spulletjes of de arrangmenten kritisch bekijken. Misschien wil iemand wel gewoon lekker de kastjes poetsen of de lepeltjes uitzoeken?"

delen:

Informatie over de auteur

Sofie Fest | | email
Uw naam
Uw email
Uw bericht
 
Algemene voorwaarden | privacy statement