4 jaar geleden
4 jaar geleden
Naast de herinrichting van de Kloostertuin en het kernwinkelgebied is er binnen het project veel aandacht geweest voor verkeer en parkeren. Het college van b&w legt haar visie op verkeer en parkeren in de Vitale Binnenstad op 26 november voor aan de gemeenteraad van Doesburg.
In Doesburg zijn al decennia veel zorgpunten over verkeer en parkeren. Het historische stratenpatroon is niet gemaakt en geschikt voor veel verkeersbewegingen en parkeerfaciliteiten. Toch is er steeds meer verkeer in Doesburg. Het Verkeersveiligheidsplan uit 1999 en de Parkeernota uit 2014 voldoen niet meer in het huidige tijdsbeeld. Bij diverse bijeenkomsten rondom de Vitale Binnenstad zijn de uitdagingen voor verkeer en parkeren uitvoerig aan de orde gekomen. De input van de inwoners in combinatie met die van de experts hebben geleid tot een visie op verkeer en parkeren verwoord in het boekje Vitale binnenstad in 8 stappen.
Onderdelen van de Vitale Binnenstad
Het ontwerp van het kernwinkelgebied bevat voor de drie winkelstraten o.a. vervanging en uitbreiding van riolering, een nieuwe inrichting van de openbare ruimte en de fysieke afsluiting van de binnenstad. Met input van de klankbordgroep verkeer en parkeren heeft adviesbureau Goudappel Coffeng het boekje Vitale binnenstad opgeleverd. Tussentijds is er vanwege de coronamaatregelen onverwachts ervaring opgedaan met de veelbesproken fysieke afsluiting van het kernwinkelgebied.
Visie in acht stappen
De visie op de Vitale Binnenstad bestaat uit acht stappen die de leefbaarheid, aantrekkelijkheid en bereikbaarheid van de binnenstad van Doesburg verbeteren. De toename in verkeersbewegingen en bezoekersaantallen leidt tot verkeersoverlast, opstoppingen, geluidsoverlast en problemen met parkeren voor bewoners. Met name in het zomerseizoen is het erg druk in de binnenstad waardoor onprettige en onveilige situaties ontstaan tussen automobilisten, fietsers, motorrijders, gebruikers van scootmobiels en rollators en voetgangers. Sluipverkeer zorgt voor veel hinder en vrachtverkeer en bevoorradende voertuigen blokkeren regelmatig de rijbanen. De 8 stappen om de problemen aan te pakken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Alle maatregelen worden nader toegelicht op www.doesburg.nl/vitalebinnenstad. Hieronder een korte weergave van de 8 stappen met daarbij het advies voor de fysieke afsluiting. De eerste 5 stappen gelden het hele jaar, de laatste 3 alleen tijdens een periode binnen het toeristenseizoen van 27 april – 30 september.
Gedurende het hele jaar
Stap 1: Extra gratis parkeerplaatsen voor bezoekers buiten de binnenstad
Uitbreiding parkeercapaciteit op de Bleek
Bij ruimtelijke ontwikkelingen inzet op uitbreiding openbare parkeerplaatsen
Stap 2: Herijken vergunningensysteem bewoners binnenstad
Efficiënt gebruik van de ruimte, eerlijk verdeeld en transparant
Parkeren per straat met overloop naar andere straten
Stap 3: Duidelijkheid parkeren
Betaald parkeren in vakken, vergunninghouders parkeren overal
Stap 4: Beperking verkeer binnenstad
Snelheidsremmende maatregelen Koepoortstraat, Nieuwstraat en bij de entrees binnenstad
Stap 5: Gerichte inzet parkeerhandhaving
Gedurende periode 27 april-30 september
Stap 6: Bezoekers parkeren buiten de binnenstad
Betaald parkeren kernwinkelgebied, Markt/Paardenmarkt en Koepoortstraat/ Roggestraat opheffen ten behoeve van andere functies
Stap 7: Meer ruimte voor fietsparkeren en andere tijdelijke functies
Centrale bewaakte fietsenstalling, bijvoorbeeld op de Markt
Stap 8: Kernwinkelgebied auto-en fietsvrij
Doesburg heeft een netwerk van smalle straten waardoor het nemen van circulatie maatregelen niet eenvoudig is. Met de 8 stappen verdelen we het verkeer over het totale netwerk waardoor de verkeersdruk aanvaardbaar blijft.
Afsluiting kernwinkelgebied:
Een van de veelbesproken punten is de afsluiting van het winkelgebied. De meningen zijn ook na de tijdelijke afsluiting vanwege de coronamaatregelen nog wel wat verdeeld. Het advies van Goudappel Coffeng dat het college van b&w heeft overgenomen: Afsluiting kernwinkelgebied van 27 april - 30 september alle dagen van de week van 11-18 uur én van 1 oktober - 26 april op vrijdag, zaterdag en zondag van 11-18 uur.
Op 26 november wordt dit onderwerp behandeld in de gemeenteraad. Daarna worden bovenstaande stappen nader uitgewerkt en geconcretiseerd.
Op de hoogte blijven van onze updates?