Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 2 2018


Sport en ondernemerschap vertonen frappante overeenkomsten. Successen boeken vergt discipline, doorzettingsvermogen, het stellen van de juiste doelen en het verzamelen van de juiste mensen om je heen, met allemaal de wil om te winnen. Frits van Eerd trok deze parallellen op smeuïge wijze tijdens de sponsoravond die State of Art organiseerde voor zijn aanstaande Achterhoek Tour Rally.


Tekst: Aart van der Haagen

De passie voor snelle en klassieke auto’s druipt er bij State of Art zodanig vanaf, dat het niemand verbaast dat de fabrikant van hoogwaardige herenkleding jaarlijks de Achterhoek Tour Tally op touw zet. Trots op zijn roots doet de firma dat in de ‘eigen achtertuin’, met ondersteuning van inmiddels 45 sponsoren, die vrijwel allemaal uit de wijde regio komen. In elf jaar tijd bereikte het evenement een omvang die de status van een lokale netwerkrally allang overstijgt, met inmiddels 140 deelnemende equipes en vanaf nu een indeling in drie categorieën: Tour, Sport en Expert. Dit laatste om te voorkomen dat de uitdaging voor bestuurder en navigator niet uitmondt in treintje rijden. Equipes treden aan in een klassieke auto of een modernere sportwagen, die flink de sporen krijgt, soms zelfs onverharde paden moet bedwingen en wordt blootgesteld aan spannende proeven. De organisatie gooit debutanten niet in het diepe, maar nodigt hen uit voor de State of Art Rally Academy op zaterdag 2 juni, ruim drie weken voor het grote evenement, dat voor zondag 24 juni gepland staat.



TASTBARE GIFT
De Achterhoek Tour Rally leent zich bij uitstek om te netwerken, waartoe State of Art in het voortraject al een goed klimaat schiep door een sponsoravond te organiseren. Die speelde zich dinsdag 3 april af in het fraaie eigen pand te Lichtenvoorde, waarbij Walter Kookt! zijn culinaire hoogstandjes vertoonde, Backsound Music de akoestische omlijsting verzorgde en royaltyfotograaf Edwin Smulders de sfeer vereeuwigde. Voormalig premier Jan-Peter Balkenende, oud-Formule 1-coureur Gijs van Lennep en autosportpresentator Allard Kalff behoorden tot de prominente gasten. Helaas moest State of Art-topman Albert Westerman verstek laten gaan, dus leidde directeur Martijn Mateman de avond in en daarbij vroeg hij speciale aandacht voor de goede doelen die State of Art met de Achterhoek Tour Rally ondersteunt. In 2017 werd, met dank aan de sponsoren, 8.525 euro opgehaald voor De Zonnebloem. Nu kregen de aanwezigen een heel tastbare gift te zien, bestemd voor zorgorganisatie Careaz: een splinternieuw elektrisch voertuig, waarmee mensen die minder mobiel zijn hun alledaagse bezoekjes kunnen brengen. Het helpt deze inwoners van Oost-Gelre om hun sociale contacten te blijven houden en verstevigen. Niemand minder dan Jan Peter Balkenende had de eer om de electrocar te onthullen en de sleutels te overhandigen.

LE MANS
In de aanloop naar de Achterhoek Tour Rally zocht State of Art naar een manier om een brug te slaan tussen ondernemerschap en autosport. Iemand die dat als geen ander kan, kwam uit Noord-Brabant naar Lichtenvoorde afgereisd: Frits van Eerd. De topman van Jumbo Supermarkten haalde in 2017 de internationale pers door samen met de oud-Formule 1-coureurs Jan Lammers en Rubens Barrichello de 24 Uur van Le Mans te rijden, als onderdeel van de European Le Mans Series. Voor 2018 legt Van Eerd de sportieve lat nog hoger, door zich op het World Endurance Championship te richten, samen met Giedo van der Garde  eveneens ex-Formule 1) en wederom Jan Lammers, die na de strijd op Le Mans zijn stoeltje zal vrijmaken voor de 23 jaar jonge Formule 2-held Nyck de Vries. In een duopresentatie met Mark Koense, hoofdredacteur van RTL GP Magazine, vertelde Mister Jumbo over de link tussen zijn race- en ondernemersambities. “Ik begon op mijn 21e voor mezelf, vanuit de primaire drijfveer dat ik ooit in de autosport wilde belanden. De kansen lagen namelijk niet voor het oprapen, aangezien mijn ouders er alles aan deden om ervoor te zorgen dat dat laatste níet zou gebeuren.”



KLANTEN IN DE RIJ
Van Eerd stelde al gauw zijn doelen naar boven bij. “Vanuit passie handelde ik eerst in klassieke auto’s, maar een kleine ondernemer met weinig klanten is kwetsbaar. Ik zat in een niche binnen een nichemarkt. Vanuit de groothandel bij mijn ouders thuis liep ik tegen het concept van de supermarkt aan en dat vond ik heel  bijzonder. Klanten die in de rij staan om jóu te betalen, zonder discussie en zonder onderhandelingen, hoe mooi wil je het hebben? Dan moet je wel goed voor ze zorgen, zodat ze blijven terugkeren. Ik dacht: ‘Als ik het nou eens voor elkaar kan krijgen dat in elk karretje één product méér komt te liggen…’ De formule die ik in 1996 met de mensen om me heen uitrolde, staat nu nog steeds.” De vrije uurtjes vulde de energieke Brabander op door zijn autosportdroom waar te maken. Hij schopte het tot Nederlands rallykampioen, stortte zich op het uitputtende Dakar-avontuur en haalt nu op internationaal niveau alles uit zichzelf op de mooiste  circuits van de wereld. “Vroeger had ik er tijd genoeg voor, maar geen budget, nu ligt het zo’n beetje andersom. Ik nam mezelf voor dat ik op mijn vijftigste Le Mans zou gaan rijden, een leeftijd waarop andere coureurs allang gestopt zijn.”

ONTKNOPING
24 uur achtereen racen, dan ontkom je er niet aan om je auto - in dit geval een Dallara P217 - te delen met twee coureurs. “Ik riep dat ik de start wel voor mijn rekening wilde nemen, maar toen ik daar tussen allemaal wereldsterren stond en in de tijdtraining een paar seconden tekortkwam, kreeg ik het Spaans benauwd. We vroegen aan de wedstrijdleiding of we alsnog mochten ruilen, maar het antwoord luidde heel simpel ‘No!’ Eenmaal achter het stuur bewaarde ik de rust en gebruikte mijn ervaring om genoeg snelheid te ontwikkelen tussen de grote jongens. Ik herinner me trouwens nog uit de begintijd wat een ontknoping het was toen ik  voor het eerst in mijn leven ging racen, met het toeschouwersgevoel van ‘dat kan ik ook’. Stond ik daar op zaterdagochtend aan de poort van Circuit Zandvoort, terwijl alle teams er al minstens een volle dag voorbereiding op hadden zitten. Een drama werd het, dat weekend. Rondje na rondje liep ik meer achterstand op. Ik zie daar raakvlakken met het bedrijfsleven. Waarom praten over dingen die je denkt te weten en niet over wat je wérkelijk weet?”



WINNAARS
Frits van Eerd vertelde hoe hij het spel van de racerij reflecteerde op zijn concern. “Zorg ervoor dat je een team opbouwt met mensen die allemaal willen winnen. Zonder hun ondersteuning red je het als coureur niet, maar als bedrijf evenmin. Al je medewerkers moeten in feite de knop ‘ondernemen’ aan hebben staan. Omring je met winnaars, niet met ja-zeggers die alleen maar doen wat hen opgedragen wordt en niet meer. Wij werken op basis van gelijkwaardigheid en kiezen altijd voor het beste idee, ongeacht wie het bedacht heeft.” Ook in de autosport weet de topman van Jumbo Supermarkten zijn honger naar nieuwe uitdagingen te stillen, zoals ook Formule 1-talent Max Verstappen dat doet. “Toen ik met zijn vader Jos in contact trad, over sponsoring en zo, adviseerde ik dat Max als tweevoudig wereldkampioen karting moest overstappen naar de racerij. Hij koos voor Formule 3 en won de meeste wedstrijden achter elkaar van het seizoen. ‘Volgend jaar zit hij in de Formule 1’, riep ik. De rest is geschiedenis. Een kwestie van willen winnen en de bereidheid om daarvoor alles opzij te zetten. Als het kan, waarom niet? Ik sta op scherp voor 2018.”

Meer informatie/inschrijven: www.achterhoektourrally.nl
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Oost-Gelderland Business nr 2 2018

Coverstory reclame- en communicatiebureau Frappant: werk aan je merk Toenemend tekort aan human capital: a hell of a jobVOAA: de mens is altijd de belangrijkste factorSponsoravond Achterhoek Tour Rally met bijzondere gast Frits van EerdAchterhoek profiteert van promotie De Graafschap naar EredivisieMarieke Bach: kansen creeren om mensen te motiveren Column Arriva: zelfstandig reizen daar waar het kan!Column Lijstenmakerij Martin: PitstopColumn VOAA over opgeleide medewerkers: een must have of nice to have?Wies Bol over verzuimbeheersing: ballast wordt sportColumn WSP Achterhoek: succeservaringen bij Meilink BVProfi Dak Beveiliging: dakbeveiliging gaat over mensenlevens VNO-NCW Midden: "Totaalvisie nodig om bedrijven zo goed mogelijk te bedienen"Jong Management Achterhoek-lid NieuweStroom: "We versnellen de energietransitieCompudac: "Met digitaliseren valt veel voordeel te behalen"Euregio Academie: personeelstekort structureel wegwerkenIIME over technische communicatie: duidelijke taalZakenautotestdag: gevoel mag weer sprekenTestverslag zakenautotestdag: Mitsubishi Eclipse Cross (Auto Mido)Testverslag zakenautotestdag: Peugeot 5008 (Wassink Autogroep)Testverslag zakenautotestdag: Nissan LEAF (Herwers Nissan)Testverslag zakenautotestdag: Renault Koleos (Herwers Renault)Testverslag zakenautotestdag: BMW X2 (BMW Broekhuis Oost)Testverslag zakenautotestdag: BMW 5-Serie (BMW Broekhuis Oost)Testverslag zakenautotestdag: Volvo XC40 (Harrie Arendsen)Testverslag zakenautotestdag: Alfa Romeo Stelvio (Auto 't Hooft)
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media