Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 3 2018
Fotografie: Jan van den Brink

Het centrum van Doetinchem gaat een aantal uitdagingen aan. Net als bij andere stadscentra vormt internetwinkelen een grote concurrent voor de fysieke winkels in het centrum. Ook de bevolkingsafname en de vergrijzing in de regio hebben een drukkend effect op de bezoekersaantallen. Bewoners, ondernemers en ambtenaren voeren samen het Aanvalsplan Binnenstad uit om meer bezoekers naar het centrum te trekken.

Toch zijn er volgens centrummanager Jos Tiemessen heel wat potentiële bezoekers in de regio aanwezig. "In Doetinchem zelf wonen 57.000 inwoners. Tel daar de inwoners van de regio's Achterhoek en Liemers en de dorpen in het Gelders Eiland bij op en je zit aan 200.000 bezoekers. Wil je deze mensen naar de stad halen, dan zul je invloed uit moeten oefenen op het bezoekersmotief van deze consumenten. Die zijn steeds mobieler geworden en informeren zich van tevoren online en via social media. Pas op de dag zelf bepalen ze de bestemming. Dat betekent dat je de consument vooraf warm moet maken voor een bezoek aan Doetinchem, dat het bezoek zelf als een beleving moet worden ervaren en dat men aan het bezoek een positieve herinnering overhoudt. De huidige binnenstad heeft potentie. Het winkelcentrum is compact en goed bereikbaar vanaf de parkeerplaatsen. Er is veel horeca aanwezig die bijdraagt aan het bieden van een beleving. Toch moeten er slagen worden gemaakt om de concurrentie met andere steden aan te kunnen gaan."

AANVALSPLAN
Om de bezoekersaantallen te vergroten, profileert Doetinchem zich als Gastvrije Hoofdstad van de Achterhoek. Om deze naam ook waar te maken, is in 2016 het Aanvalsplan Binnenstad ontwikkeld. "Het doel van het aanvalsplan is om meer mensen te trekken naar de binnenstad, die daar langer verblijven en meer geld uitgeven”, vertelt Tiemessen. "Op basis van input van bewoners, ondernemers en de gemeente is een uitvoeringsagenda opgesteld. Deze agenda bestaat uit een aantal projecten dat door negen projectgroepen met elk hun eigen thema wordt uitgevoerd. Binnen elke projectgroep zijn bewoners, ambtenaren en ondernemers actief die in het StadsLAB samenkomen en waar belangstellenden de projecten kunnen volgen. De gemeenteraad van Doetinchem heeft jaarlijks 1 miljoen beschikbaar gesteld om realisatie van de projecten te financieren die voortkomen vanuit het aanvalsplan binnenstad. "De winkeliers en horeca, vastgoedvereniging en de gemeente zullen samen per 1 januari a.s. het binnenstad Bedrijf gaan oprichten, om gezamenlijk de uitdagingen voor de binnenstad te gaan organiseren. Dit betekent dus een doorontwikkeling van het huidige centrummanagement."

BEELDMERK
Een van de projectgroepen richt zich op publieksmarketing om de beoogde doelgroep in de regio te bereiken. "Alle activiteiten en campagnes worden sinds september 2017 via het beeldmerk Lekker. Doetinchem gepromoot", licht Tiemessen toe. "Denk aan het jaarlijkse tiendaagse strandevenement City Beach op het Simonsplein. Maar ook de gethematiseerde koopzondagen waarbij allerlei extra activiteiten worden georganiseerd, trekken extra bezoekers. Die evenementen maken net als een goed winkelaanbod, goede horeca, cultuur en musea onderdeel uit van de beleving die je als stad biedt. Met Lekker. Doetinchem creëren we zichtbaarheid en verrassende samenwerkingsvormen tussen ondernemers uit de domeinen horeca, cultuur, retail en evenementen. Samen stralen we een sterk en herkenbaar merk uit. Dit zal in de komende jaren nog verder uitgebouwd worden.” Lekker. Doetinchem is intussen landelijk opgemerkt en werd in juni genomineerd voor de Nationale Citymarketing Trofee in de categorie tot 100.000 inwoners.

Dat de aanpak nu al werkt, blijkt uit het feit dat de binnenstad van Doetinchem in 2017 twintig procent meer bezoekers wist te trekken. "Dat is mede te danken aan het herstel van de economie, maar we merken ook dat mensen het beeldmerk van Lekker. Doetinchem beginnen te herkennen. Via social media worden de berichten en filmpjes steeds meer gedeeld en gevolgd. Uiteraard zijn nieuwe ideeën nog steeds welkom. Het is en blijft een gezamenlijk project", aldus Tiemessen.

www.lkkrdoetinchem.nl
www.stadslabdoetinchem.nl
 
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media