Nog nooit heeft de evolutie van auto's zo'n vlucht genomen als de laatste jaren en dat vormt nog maar het begin van een totale omslag naar nieuwe, duurzame mobiliteit. Hoe staat het ervoor met de ontwikkelingen? Dat konden de deelnemers aan de autotestdag van Oost-Gelderland Business op donderdag 1 juli uitgebreid ervaren.
Tekst en fotografie: Aart van der Haagen
Het was bijna wennen, weer eens een evenement bijwonen, na een jaar van beperkingen en onbedoeld individualisme. Op een natte, maar gelukkig niet kille dag verwelkomde hotel-restaurant Havezathe Carpe Diem in Vethuizen de deelnemers met typisch Achterhoekse gastvrijheid. Met een uitstekende lunch als basis begonnen zij aan een dynamisch programma van testritten, met tussenstops bij Uitspanning 't Peeske in Beek, Restaurant De Kade in Doesburg en Grand Café Het Meestershuis in Vorden om van auto's te wisselen. Voor een groep van dertien afgevaardigden van het bedrijfsleven in de regio betekende het beproeven van een select gezelschap actuele personenwagens enerzijds een ontspannen middag tussen de dagelijkse drukte door en anderzijds een interessante kennismaking met technologie die de weg naar de toekomst wijst. Persoonlijke mobiliteit blijft voor velen waardevol, maar krijgt wel een andere inhoud.
Kruispunt
Na meer dan een eeuw totale heerschappij van verbrandingsmotoren staat de auto-industrie nu op een kruispunt, aangespoord door de belangrijke maatschappelijke trend naar verduurzaming. Sommige merken richten het vizier op volledige elektrificering en geven te kennen dat ze voor 2030 volledig afscheid nemen van benzine- en dieseltechniek, andere producenten houden een wat gematigder tempo aan, met hybrides - al dan niet in een stekkervariant - als tussenstap om de consument rustig aan de overgang te laten wennen. Bepaalde fabrikanten geloven sterk in waterstof, dat voorlopig alleen zijn toepassing vindt in de vorm van brandstofceltechnologie, waarbij na een chemisch proces toch 'gewoon' een elektromotor de wielen aandrijft. Ondertussen lijken de traditionele krachtbronnen nog niet zomaar uitgespeeld, want achter de schermen werken invloedrijke partijen als Shell aan synthetische brandstoffen, die de schadelijke uitstoot drastisch reduceren. Sterker nog, het 'groene' dieselproduct HVO is in verschillende samenstellingen van kunstmatige en fossiele bestanddelen al verkrijgbaar en steeds meer bedrijven schakelen ertoe over, zeker wanneer het gebruik van hun bestelbussen nog niet matcht met de (beperkte) mogelijkheden die elektrificering biedt.
Steeds meer te beleven
De verduurzaming houdt de gehele industrie continu bezig, maar daarnaast ontwikkelen auto's zich ook op andere vlakken in een stormachtig tempo. Los van modeltrends, zoals de momenteel geliefde crossovers en SUV's, tekenen zich blijvende veranderingen af. Kijk bijvoorbeeld naar de toenemende connectiviteit oftewel de mate waarin niet alleen het multimediasysteem, maar het gehele voertuig in verbinding staat met de gebruiker en met geselecteerde partijen van buitenaf. De fabrikant stuurt updates door de lucht heen, de dealer onderneemt actie bij een storingsmelding en auto's lichten elkaar en daarmee hun inzittenden in over inciden-ten op de weg of andere dreigende gevaren. Dit laatste past goed bij de algehele verschuiving naar een veiligheidsniveau dat het menselijk falen ondervangt. Dat gebeurt met behulp van sensoren, camerasystemen en actieve hulpmiddelen die zich kenmerken door een ongeëvenaard reactievermogen en een handelswijze die niet wordt beïnvloed door stemming en emoties. Maken al die 'beschermengelen' autorijden saai? Integendeel, er valt steeds meer aan boord te beleven, enerzijds door de voortdurend toenemende veelzijdig-heid van infotainment en anderzijds door slimme vondsten die de bestuurder en zijn passagiers aangenaam kunnen verrassen. Dan praten we nog niet eens over het flitsende acceleratiepotentieel van met name elektromodellen.
Kennis bijspijkeren
Veel van die ontwikkelingen mochten de proefrijders tijdens de autotestdag uitgebreid uitproberen of zogezegd 'over zich heen laten komen'. De sessies duurden feitelijk te kort om in alle functies en gadgets te duiken, maar de oplettende deelnemer met interesse in nieuwe voorzieningen kon aardig wat noviteiten ontdekken, zeker wanneer hij of zij zich daarop lieten attenderen door de aanwezige verkoopadviseurs van de dealerbedrijven. Ook voor deze accountmanagers gaat er bij elke modelintroductie een wereld open, waardoor zij bij wijze van spreken een dagtaak hebben aan het voortdurend bijspijkeren van hun kennis. Nu het distributiekanaal van nieuwe auto's toch zijdelings aan de orde komt: hoe moeten we de berichten interpreteren dat de verkoop zich steeds meer naar internet verplaatst? Het lijkt nog wat vroeg om daar concrete uitspraken over te doen. De branche houdt zich er zeker mee bezig en zal dat in toenemende mate doen, maar peilt ondertussen zorgvuldig hoe de markt erop reageert. Voorlopig kan Oost-Gelderland Business in ieder geval nog live autotestdagen organiseren, om de vertegenwoordigers van het bedrijfsleven in de regio op een relaxte manier te laten beleven in welke richting personenwagens zich op de korte en de langere termijn zullen bewegen.
Testrijders
Theo van Leeuwen, Plusbus De Riemers
Mark Theunissen, Plusbus De Riemers
Hendrik Reinders, Reinders Europe BV
Olaf Leusink, Terborgse Handelsonderneming
Bastiaan Vriezen, Terborgse Handelsonderneming
Sjoerd Verhoeve, Verhoeve en Faber
Geurt Hilmer, IBG Incasso & Creditmanagement
Henk Vellekoop, VTC Travel Solutions
Rob de Graaf, Uw Droom Onze Klus
Nick Lapr?, Lapr? Reclame
Harold Holweg, Suselbeek Reclame
Bo Simmelink, JPR Advocaten
Lucas Bloemers, JPR Advocaten
Dealers
Ten Have, Jan Ruiken
Broekhuis Opel, Rudie Regelink
Broekhuis BMW, Niels Kluvers/Wim Buitendijk
Wensink Mercedes-Benz, Silva Bos/Jan Willem Tersteeg
Herwers, Joost Hoekerswever/Thijs Hofland
UAZ Nederland, Arjan de Jong
Automobielbedrijf Th. Wenting, Theo Wenting
Harrie Arendsen, Tjarco Meershoek
Auto's
BMW 3 Serie Touring
BMW iX3
Hyundai Ioniq 5
Mercedes-Benz EQA
Mercedes-Benz C-Klasse
Nissan Qashqai
Opel Mokka-e
Renault Arkana
Subaru Outback
Toyota Highlander
Toyota Mirai
UAZ Pickup
Volvo XC40