Enkele jaren geleden startte Regio Achterhoek de campagne Onverwachte Hoek, met als doel om werknemers uit het westen van Nederland te verleiden om zich te settelen in de Achterhoek. Om de campagne een nieuwe impuls te geven, gaan Regio Achterhoek en veel Achterhoekse ondernemers en maatschappelijke organisaties de samenwerking aan met Betaald Voetbal De Graafschap. Algemeen directeur Hans Martijn Ostendorp is trots. "Deze samenwerking laat zien dat De Graafschap sociaal en maatschappelijk diep is verankerd in de Achterhoek."
De campagne Onverwachte Hoek is met de steeds verder oplopende krapte op de arbeidsmarkt actueler dan ooit. "In de regio zijn meer vacatures dan werknemers, dus het blijft belangrijk om de Achterhoek onder de aandacht te brengen bij potentiële werknemers", vertelt Hans Martijn Ostendorp. "En we hebben ook echt wat te bieden: vacatures bij mooie bedrijven en organisaties en een regio waar het zeer prettig, gezond en goedkoper wonen is."
Trigger
Om de campagne een nieuwe impuls te geven, zocht Regio Achterhoek de samenwerking op met De Graafschap. "We hadden nog een plek op het shirt vrij. Bovendien komt onze club door heel het land, heeft De Graafschap een sympathiek imago en associeert heel Nederland ons met de Achterhoek. Dat is een mooie trigger voor deze campagne. Samen met Regio Achterhoek voorzitter Marc Boumans hebben we in twee weken tijd diverse (semi)overheden en zorg-, cultuur- en onderwijsorganisaties samengebracht in één netwerk. Zij hebben een bedrag bijeengebracht waarmee de nieuwe campagne kon worden bekostigd. Op 9 september hebben we tijdens een thuiswedstrijd tegen NAC Onverwachte Hoek als Premium Partner van De Graafschap gepresenteerd en sindsdien prijkt de naam van de campagne op de borst van het shirt. De reacties zijn enthousiast en de pilot krijgt nog steeds veel aandacht."
Spelersbus en stadion inzetten
Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de exacte invulling van de samenwerking. "Samen met de partners zijn we diverse programma's aan het ontwikkelen die rondom de wedstrijden gaan draaien. De spelersbus en het stadion spelen daarbij een belangrijke rol. Zo zouden we bijvoorbeeld tijdens een thuiswedstrijd de spelersbus naar de stad van de tegenpartij kunnen laten rijden om daar studenten op te halen voor een meet & greet met Achterhoekse ondernemers en overheidinstellingen in De Vijverberg." In het stadion is in de business club op de eerste verdieping al een vaste plek voor de activiteiten en evenementen rondom de samenwerking en de campagne ingericht, inclusief signing.
Verankering
Hans Martijn Ostendorp is ontzettend trots op de samenwerking met Onverwachte Hoek. "Toen ik ruim vijf jaar geleden als algemeen directeur bij De Graafschap be-gon, had ik als doel om de club op sociaal en maatschappelijk vlak te verankeren in de Achterhoekse samenleving. Het was ook één van de eerste dingen waarmee ik aan de slag ging, met vijf jaar later deze samenwerking als prachtig resultaat. Met Onverwachte Hoek als premium partner op het shirt voelt dit voor mij bijna als een voltooiing van mijn missie."