Marketing en communicatie: Dit zijn de ontwikkelingen om in de gaten te houden

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 2 2023


 

Niets is zo aan verandering onderhevig als de wereld van marketing en communicatie. Maar wat is voor de mkb'er op dit moment echt relevant? Oost-Gelderland Business benaderde enkele marketing- en communicatiespecialisten uit de regio.


De specialisten

-Toin de Ruiter, Profilers

-Anniek Corporaal, Corporaal Martens

-Pieter-Jan Helmink, LOGISZ



Toin de Ruiter


Wat zijn op dit moment de belangrijkste trends op het gebied van marketing en communicatie?

Authenticiteit, AI, arbeidsmarktcommunicatie en balans

"We zien al langer dat authenticiteit belangrijk is", zegt Toin de Ruiter. "Dus echt zijn, waarmaken wat je belooft en niet alleen maar een mooi verhaal. Dat is iets waar we als Profilers ook al langer in geloven en waar we voor onszelf en voor onze klanten hard aan werken." Een andere trend waar niemand omheen kan is de opkomst van Artificial Intelligence (AI). "Heel interessant en vol kansen, maar ook een uitdaging waar het gaat om die authenticiteit en echtheid. Ook zien we een blijvende vraag naar ondersteuning op gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Voor veel van onze opdrachtgevers ligt daar de grootste uitdaging: het vinden van nieuwe medewerkers. Ten slotte valt op dat het in elke branche en op elke afdeling moeilijk lijkt om de balans te vinden tus-sen te rustig en te druk. Het is overal hollen of stilstaan. Veel bedrijven hebben het te druk om proactief de markt te benaderen, en als het even rustiger is en de tijd er wel voor is ben je eigenlijk net te laat. Dat is waar onze aanpakkers van waarde zijn. Want of je het werk nu amper weg krijgt of je juist nog wel wat werk kunt gebruiken, het is altijd tijd om aan te pakken."

Social selling, influencers en microcommunities

Voor Anniek Corporaal en haar compagnon zijn het er drie. "Social selling is de belangrijkste trend. In marketing en communicatie kun je echt niet langer om social media heen. Jezelf, je bedrijf of je merk presenteren op LinkedIn, Instagram, Pinterest, Facebook, TikTok - of een van de andere socials uit de top tien - biedt ontzettend veel kansen. Op social media kun je namelijk relatief eenvoudig en goedkoop werken aan je klantrelatie en klantloyaliteit. Dan moet je het natuurlijk wel goed aanpakken, want missers worden genadeloos afgestraft in de hedendaagse cancelcultuur."

De tweede trend is de exponentiële groei van de impact die influencers maken. "Daar kun je bijna niet tegenop adverteren. Voor bijna alle producten en diensten geldt dat een relevante influencer naamsbekendheid en merkvoorkeur sterk kan beïnvloeden. Als de Bamiboys een bamischijf van snackbar X aanraden, zit snackbar X in een mum van tijd zonder bamischijven. Als Joep Rovers iets zegt over rauwmelkse producten, komen we melkkoeien tekort. Draagt gravinfluencer Eloïse van Oranje een zwart badpak? Dan zijn die badpakken niet aan te slepen." De derde trend heeft betrekking op microcommunity. "Heb je geen influencer? Ben dan een influencer. En creëer een microcommunities waarin jij de autoriteit bent die groepen mensen inspireert en richting jouw merk leidt."

Personalisatie, video en social media

"Personalisatie blijft een van de belangrijkste trends in marketing en communicatie", stelt Pieter-Jan Helmink. "Om doelgroepen op maat te bedienen, verdiepen we ons in data en klantinzichten. Zo begrijpen we de voorkeuren en behoeften van verschillende doelgroepen beter en kunnen we daarop inspelen. Of het nu gaat om het aanpassen van marketingboodschappen, content op maat of zelfs op maat gemaakte producten en diensten, we zorgen ervoor dat het naadloos aansluit. Video's blijven een krachtig medium om je boodschap over te brengen. Korte video's, live video's en storytelling-video's zijn mateloos populair. We gebruiken ze voor allerlei doeleinden, zoals het promoten van events, productdemonstraties, personeelswerving en het delen van inspirerende verhalen van en over organisaties. Vooral op social mediaplatforms zoals TikTok en Instagram Reels is de vraag naar korte videocontent enorm gegroeid. We zetten lange teksten en video's om in hapklare videosnippets, zodat deze voor een breder publiek toegankelijk zijn."

Op inhoudelijk gebied worden duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid steeds belangrijker. "Organisaties willen graag laten zien hoe zij een steentje bijdragen aan een betere wereld. Dit doen we via verschillende kanalen, zoals sociale media, bedrijfswebsites en jaarverslagen. Hierbij is het belangrijk dat duurzaamheid niet als containerbegrip wordt gepresenteerd, maar zo concreet mogelijk met voorbeelden en doelstellingen."



Nienke Martens en Anniek Corporaal


Elk bedrijf zou aan de slag moeten gaan met AI-functionaliteiten zoals ChatGPT en Bard

Grote impact

"Ja, eens", zegt Toin. "Ik vind dat elk bedrijf ermee aan de slag zou moeten gaan. Al is het alleen al om te begrijpen wat de kansen ervan zijn en hoe het misschien ingezet kan worden ten gunste van het bedrijf. Maar ook hoe deze ontwikkelingen misschien gaan zorgen voor veranderingen waarop geanticipeerd kan worden. Ik wil dat geen bedreigingen noemen, want veranderingen zijn van alle tijden. Maar AI is wel een verandering die een grote impact gaat hebben. Vooral de snelheid waarmee de ontwikkelingen nu gaan. Wie nu zijn ogen sluit en het links laat liggen, krijgt straks een grote uitdaging om bij te blijven, denk ik. Tegelijk zien we dat de toepassing van AI bij veel bedrijven nog uitblijft. Het recente trendrapport van DDMA bevestigt dit beeld. Deels komt dat door onderschatting van de impact van AI. Maar het heeft ook te maken met de krapte in tijd en capaciteit waar ik het net over had. Je moet wel de kennis en vaardighe-den in huis hebben om ermee aan de slag te gaan. Of de tijd hebben om die kennis en vaardigheden op te doen."

Werk uit handen

Anniek sluit zich hierbij aan. "Ja, natuurlijk! ChatGPT en Bard nemen ons heel veel werk uit handen waarin we zelf geen zin hebben of waarin we zelf helemaal niet zo goed zijn. Ze schrijven jouw ge-SEO'de hygiëne content, ze maken jouw contentkalender en ze komen met hartstikke leuke ideeën voor je social posts. Ook op beeldgebied zijn er leuke AI-toepassingen waarmee je goedkoop en eenvoudig jouw beeldbank vult. Het gevaar is dat het allemaal een beetje een eenheidsworst wordt. Maar daar kun je ook weer creatief in zijn: zorg ervoor dat jij eruit springt met jouw content. En dat is met merken die allemaal hetzelfde bieden net een stukje makkelijker."

Automatiseren

"AI is een geweldig middel om herhalende taken en processen te automatiseren", knikt Pieter-Jan Helmink. "Denk aan het beantwoorden van veelgestelde vragen of het delen van basisinformatie met klanten. Dit bespaart medewerkers een hoop tijd marketing en communicatie en energie, waardoor zij zich kunnen richten op dingen die menselijke vaardigheden vereisen. Denk aan creativiteit om ingewikkelde problemen op te lossen en inlevingsvermogen voor persoonlijke interacties met klanten. Daarnaast kun je met AI snel informatie vinden over uiteenlopende onderwerpen. Het geeft je toegang tot kennis en inzichten, zonder dat je urenlang onderzoek hoeft te doen. Natuurlijk blijft het wel belangrijk om verschillende bronnen te raadplegen en de gevonden informatie te checken. AI kan geen originele ideeën bedenken of emoties tonen. Daarom zal het medewerkers niet vervangen, maar wel ondersteunen om nog productiever en efficiënter te zijn. De kwaliteit van de resultaten van programma's als ChatGPT en Bard hangt wel sterk af van de input. Train medewerkers daarom in het stellen van goede vragen en het gebruiken van de juiste termen. Ook hier geldt: 'garbage in, garbage out'."


Pieter-Jan Helmink

Wat is jouw gouden marketing- en/of communicatietip voor de mkb'er?

Laat zien waar je aan werkt

Toin: "Jezelf blijven en met trots laten zien waar je aan werkt en wat je goed kunt. Wij Achterhoekers hebben nog wel eens de neiging om dat niet te doen. Vinden we pochen, of de normaalste zaak van de wereld. Maar het is wel belangrijk om jezelf en je kwaliteiten aan de wereld te laten zien. Dan moet je je nog wel even verplaatsen in je belangrijkste doelgroepen zodat je dat op een voor hen relevante manier kunt vertellen. Maar dan vooral aanpakken en doen. Neem de tijd of maak de tijd. Zorg dat je zichtbaar bent, dat mensen je onthouden. Want wie niet zichtbaar is, wordt niet overwogen. En wie niet overwogen wordt, wordt niet gekozen. Dus samengevat: aanpakken! Of ons bellen."

Social media en klanten helpen

Anniek: "Mag ik er twee geven? De eerste: zorg ervoor dat je aanwezig bent op social media. De tweede: wees je ervan bewust dat niemand met jou bezig is en dat het niemand iets interesseert dat jij er bent. Tenzij je iets te zeggen hebt waarmee je iemand zijn pijnpunt verlicht of droom kan waarmaken. Verplaats je daarvoor eens echt in je doelgroep. Wat heeft hij of zij nodig om verder te komen en hoe ga jij daarbij helpen? Wat zet jij in de etalage om mensen jouw winkel in te lokken? Onthoud: mensen maken beslissingen op basis van emotie en praten hun keuze achteraf goed met logica. Zorg er dus voor dat wat je te melden hebt een goed gevoel geeft. Hoe je dat doet? Daarover vertellen wij je graag meer in onze training over social media."

Positionering en videocontent

Pieter-Jan: "Mensen worden elke dag overspoeld met prikkels en informatie. Om op te vallen en de aandacht van je doelgroep te krijgen, moet je een sterke positie innemen. Want welke meerwaarde en betekenis heeft jouw merk precies voor je doelgroep? Een duidelijke en unieke positionering helpt je om op te vallen in een drukke markt. Als je begrijpt wat je doelgroep belangrijk vindt en waar ze behoefte aan heeft, kun je als bedrijf in je communicatie beter aansluiten bij deze waarden en ambities. Door te investeren in videocontent kun je jouw verhaal vervolgens op een boeiende en visueel aantrekkelijke manier vertellen. Video trekt de aandacht en zorgt ervoor dat mensen betrokken raken bij je merk. Gebruik dit medium om verhalen te vertellen, producten te laten zien, je merkpersoonlijkheid over te brengen en een emotionele band op te bouwen met je doelgroep."

 

 

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media