Maandenlang heb ik me verzet tegen de opmars van AI en ChatGPT. Het zou immers mijn werk overnemen, mijn creativiteit genadeloos doen verbleken, de persoonlijke touch uit mijn werk halen en mij in the end totaal overbodig maken. Collega's die doodleuk met ChatGPT experimenteerden? Die moesten wel gek geworden zijn!
Overdreven en volkomen zinloos natuurlijk. Met tegenzin besloot ik me erin te verdiepen. Stiekem natuurlijk, stel je voor... En voor ik het wist, liet ik ChatGPT urenlang de gekste opdrachten uitvoeren. Een rollercoaster aan emoties volgde. Van pure verbazing tot afschuw en overweldigend enthousiasme.
Inmiddels kunnen we niet meer om AI heen. It's here to stay en heeft de potentie om ons leven een stuk makkelijker (én leuker) te maken. De uitdaging? Het vinden van balans tussen AI en unieke menselijke vaardigheden. In mijn vakgebied zijn empathie en het inschatten van unieke situaties bijvoorbeeld cruciaal en door AI (vooralsnog) niet te evenaren. Maar door AI slim in te zetten, kan ik wel meer tijd besteden aan m'n core: het matchen van marketeers en werkgevers in de regio.
AI zet ook de wereld van marketing op z'n kop. "AI vervangt marketeers niet. Maar marketeers die er niet mee werken, worden vervangen door marketeers die dat wel doen", aldus Charida Dorder. Charida is lid van de Nederlandse AI-coalitie en auteur van het boek 'AI in Marketing'. Op 3 november deelt ze haar kennis tijdens Digital Friday, ons gratis event voor marketing- en communicatieprofessionals.
Zie ik je daar?
Suzette Hesseling,
Recruiter bij MRKTNG.nl
www.digitalfriday.nl
www.mrktng.nl