Na jaren van crisis trekt de markt weer aan. Wij merken dat onder andere aan de vragen over campagnes gericht op personeelswerving. De arbeidsmarkt is dus weer in beweging. Dat is gunstig voor wie een baan zoekt, maar het betekent ook dat het voor bedrijven moeilijker wordt om de juiste mensen voor the job te vinden. Die "juiste mensen" hebben namelijk vaak meerdere opties als het gaat om een nieuwe baan. Er zijn meer bedrijven op zoek naar de juist geschoolde mensen. Ook zijn ze lang niet altijd op zoek naar een nieuwe baan, waardoor ze stevige argumenten nodig hebben om in jouw vacature geïnteresseerd te raken. Het gevolg is vaak dat vacatures moeilijk zijn in te vullen, en dat er dus veel geïnvesteerd moet worden in lange wervingstrajecten.
Sterk werkgeversmerk
Om als werkgever aantrekkelijk te zijn, is het van belang een sterk en onderscheidend werkgeversmerk te ontwikkelen. Dat noemen we Employer Branding. Het maakt je succesvoller in het werven van de juiste mensen. Het geeft antwoord op vragen als: Waarom is het zo aantrekkelijk om voor jouw organisatie te werken? Wat heb je je mensen te bieden? Waar komen ze terecht en wat zijn de voordelen en kansen die hen dat biedt? Dat gaat tegenwoordig heel veel verder dan salaris en een mooie auto.
Employer Value Proposition
We noemen die positionering de Employer Value Proposition. Het is een belangrijk instrument voor het recruiten van nieuwe medewerkers. Daarnaast zorgt het voor binding en “company pride” onder je bestaande medewerkers. Het mes snijdt bij Employer Branding dus aan twee kanten. Niet alleen wordt het aantrekken van de juiste mensen makkelijker en minder duur, het zorgt met minder verloop en de toename van betrokkenheid en trots onder bestaande medewerkers ook voor minder wervingstrajecten.
Frappant heeft een methode ontwikkeld om werkgevers te helpen met hun Employer Branding. In vijf stappen brengen we de Employer Value Proposition in kaart en vertalen we die naar een sterk merk als werkgever. Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen? We komen het graag vertellen!