Zorgeloos effectief communiceren

14 july 2015

In zorg en welzijn heb je diverse communicatiestromen. Zo is er contact tussen cliënt en zorgverlener, zorgverlener en huisarts, zorgverzekeraar en zorgverzekerde, maar ook cliënten en zorgmedewerkers onderling. Aandacht en zorg voor de communicatie in de zorg is belangrijk, maar hoe vul je de communicatiestromen op de juiste manier in als er zoveel veranderingen in de zorg plaatsvinden?

Marktwerking: Cliënten kunnen kiezen

Door veranderingen in de zorg verandert het zorglandschap en de marktwerking binnen deze branche. Door diverse veranderingen zijn zorginstellingen niet meer automatisch verzekerd van voldoende cliënten om de zorgproductie op peil te houden. Nu cliënten kunnen kiezen, kunnen ze immers ook voor de concurrent kiezen. Voorheen bepaalde de huisarts richting welke specialist of ziekenhuis je ging voor je zorgbehoefte. Dit is echter voorbij. De cliënt gaat zelf op zoek naar het passende aanbod en zijn of haar mogelijkheden. Tegenwoordig kan men op verschillende manieren informatie inwinnen, namelijk via:

  • Verzekeraars, die ervoor kiezen voorkeuren vast te leggen
  • Zorginstellingen, die hun reguliere zorgaanbod vergroten waardoor er steeds meer concurrentie heerst
  • Vergelijkingssites, die het aanbod van diverse zorginstanties inzichtelijker maken
  • Televisieprogramma’s, die zich bezighouden met de veranderingen in de zorg zorgen voor gedeelde kennis
  • Internet, waar klanten informatie kunnen inwinnen op blogs en informatieplatforms.

Door toedoen van ontwikkelingen dienen zorginstellingen zich sterk(er) te onderscheiden in de markt. Hoe versterk jij je profiel en welke aandacht en zorg geef jij aan je communicatie?

Voor elke zorgvraag een passend antwoord

Het gaat bij marketing in de zorg niet om het creëren van de vraag (zorgvraag), maar het gaat om het zo goed mogelijk geven van een passend oplossing als antwoord. Wijkverpleegkundigen horen de vragen van (potentiële) cliënten, maar hoe zorgen zij voor het best passende antwoord? Door randvoorwaarden te scheppen, systemen te vereenvoudigen en écht te kijken naar wat er nodig is. Op deze wijze kan een zelfstandig team zo goed mogelijk functioneren en inspelen op de daadwerkelijke behoefte van cliënten. Door opgedane kennis binnen de zorg ontwikkelde Frappant de service Eerste Hulp Bij Communicatie. Hierbij is er 5x aandacht en zorg voor communicatie. Zo maakt de zorginstelling haar merk nog sterker én kan het personeel zich blijven ontplooien.

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Achterhoek Business nr1 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media