Waarom we graag meer betalen

9 jaar geleden

Waarom we graag meer betalen. Het marketing- en communicatievak is sterk veranderd de laatste jaren. Vooral de hoeveelheid kanalen en (sociale) media zijn vergroot en de diversiteit ervan maakt het voor velen verwarrend. “Je moet op Twitter aanwezig zijn”, “je kunt anno nu niet meer zonder Facebook”, “online heeft de toekomst”. Het zijn zomaar wat meningen.

Het is een feit dat kopers zich anders oriënteren dan vroeger. En dat ze meer kanalen gebruiken om met elkaar en met of over jou te praten. Wat niet veranderd is, is dat je wil dat iemand bij jou tot aankoop over gaat. Conversie noemen we dat dan graag. En natuurlijk moet je daarvoor eerst gevonden worden. Maar met gevonden worden ben je er in de meeste gevallen niet.

Diensten en producten zijn in de loop der jaren steeds beter van kwaliteit geworden. Écht slechte producten zijn er dus niet meer. Prijs kan dan een argument zijn en toch doen juist de merken in het hoge prijssegment vaak goede zaken. Waarom betalen we dus geregeld méér voor een product wat niet significant beter is?

Het antwoord op deze vraag is “merkbeleving”. Merkbeleving is het gevoel wat sterke merken bij ons oproepen. Door hun uiterlijk, hun naam, hun imago, de manier waarop ze je benaderen. Merkbeleving is ontastbaar en is bovendien subjectief omdat de beleving bij de ontvanger zit. Het draait om emotie. Emotie maakt het verschil tussen succesvol zijn of falen. Neem de iPhone als voorbeeld: technisch niets beter dan de Aziatische concurrenten, duurder en tóch gaan ze als warme broodjes. Omdat Apple een meester is in merkbeleving.

Ook de sleutel tot jouw succes zit in merkbeleving. Of je nou producten, diensten of jezelf verkoopt. Merkbeleving is geen trend, het is er al jaren en het is here to stay. Er valt meer over merkbeleving te vertellen dan in een column kan. Maar ik twijfel er niet aan dat we er nog heel veel over gaan horen de komende jaren.

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Achterhoek Business nr1 2025

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media