Lente-akkoord voelt als
een winter-akkoord voor
autorijdend Nederland!
Hoe men het ook noemt: Voorjaarsnota,
Lente-akkoord of Kunduz-akkoord, feit is
dat voor de werknemer met een auto van de zaak of een reiskostenvergoeding voor woon- werkverkeer er in 2013 financieel
koude tijden aanbreken.
Het door de regeringspartijen bereikte begrotings-
akkoord 2013 heeft grote financiële gevolgen voor
werknemers met een auto van de zaak die deze minder dan 500 kilometer privé rijden en voor werknemers die met de eigen auto of het openbaar vervoer naar het
werk komen.
Wat verandert er voor de vergoeding van reiskosten?
De belastingvrije vergoeding voor reiskosten voor woon-werkverkeer, ongeacht of deze met de auto, trein of fiets worden gemaakt, komt vanaf 1 januari 2013 te vervallen. Dus ook het trein- of busabonnement van de werknemer voor het woon-werkverkeer kan niet langer belastingvrij worden vergoed of verstrekt door de werkgever. Wel blijft de belastingvrije vergoeding voor zakelijk reizen (naar klanten e.d.) in 2013 bestaan. Voor de werknemers die met het openbaar vervoer reizen geldt een overgangsrecht. Abonnementen die vóór 25 mei 2012 zijn ingegaan worden gerespecteerd voor de gehele (resterende) looptijd.
Wat verandert er voor werknemers met een auto van de zaak?
Met ingang van 1 januari 2013 worden de woon- werk-
kilometers die met de auto van de zaak worden afgelegd als privékilometers aangemerkt. Dit heeft vooral gevolgen voor de groep werknemers met een auto van de zaak die op jaarbasis minder dan 500 kilometer privé rijden. Deze groep werknemers heeft momenteel geen bijtelling voor privégebruik van de auto, maar krijgt deze vanaf 2013 wel! Immers, de werknemer moet ongeveer naast zijn werk wonen, wil hij of zij niet geconfronteerd worden met een bijtelling. Deze maatregel kan fors in de papieren lopen. Indien we uitgaan van een werknemer met een auto van de zaak met een cataloguswaarde van € 50.000 die in de 52%-schijf van de inkomstenbelasting valt, kost dit deze werknemer netto jaarlijks € 6.500!
Voor de groep werknemers die door deze maatregel getroffen worden, geldt wel een overgangsregeling. Indien het leasecontract is aangegaan vóór 25 mei 2012 en de werknemer geen privékilometers rijdt of minder dan 500 kilometer, geldt een beperkte bijtelling. Deze groep gaat 25% van de eigenlijk verschuldigde bijtelling betalen. In mijn voorbeeld kost dit de werknemer 25% van 25% van € 50.000 maal 52% is € 1.625 netto per jaar. Indien de werknemer een zuinige of zeer zuinige auto rijdt, kan de bijtelling beperkt worden tot 25% van 20% of 14% van de cataloguswaarde. Deze overgangsmaatregel geldt gedurende de looptijd van het leasecontract, maar eindigt uiterlijk op 1 januari 2017. Let wel, los van woon- werk-
kilometers mag de werknemer natuurlijk niet boven de 500 kilometer voor privégebruik uitkomen!
Toch nog onbelast een reiskosten-
vergoeding voor woon-werkverkeer?
Voor de werkgevers die hun werknemers toch onbelast een reiskostenvergoeding voor woon- werkkilometers willen verstrekken, kan de werkkostenregeling soms uitkomst bieden. De ruimte voor de werkkostenregeling wordt in 2013 en 2014 verder verruimd. Wellicht heeft u als werkgever nog ruimte om toch een deel van de reiskostenvergoeding voor woon- werkkilometers ook in 2013 onbelast aan uw werknemers te verstrekken. Het loont dus de moeite om eens samen met uw fiscalist de werkkostenregeling (opnieuw?) te bekijken.
Wilt u meer informatie over welke kansen en bedrei-
gingen het Lente-akkoord u als ondernemer biedt, neem dan vrijblijvend contact met ons op onder telefoonnummer 0544- 393 333 of mail naar w.van.ee@bonsenreuling.nl.
En vergeet vooral niet te stemmen op 12 september!
oost-gelderland business | nummer 3 | juli 2012
Fiscale column
Wessel van Ee IS SENIOR BELASTINGADVISEUR BIJ BONSENREULING ACCOUNTANTS EN
BELASTINGADVISEURS MET VESTIGINGEN IN LICHTENVOORDE, EIBERGEN EN DEVENTER.