coverstory
Pincvision:
Compliance in Control
Compliance: typisch zo’n Engels woord van de laatste jaren waar geen letterlijke vertaling
voor is. In een zin valt het echter wel uit te leggen: ‘het naleven van wet- en regelgeving’. Dat doet
Pincvision voor bedrijven over de hele wereld. Pincvision is ook uniek; het enige bedrijf ter wereld dat zich enkel en alleen bezig houdt met compliance. Aan het woord is Edo Bosga, Managing
Director van Pincvision.
“Wij zorgen ervoor dat wet- en regelgeving geen barrière meer vormt in het internationale handelsverkeerâ€, aldus Bosga. “Pincvision helpt grote multinationals bij het voldoen aan internationale wet- en regelgeving zoals btw, douanerechten, milieu en exportdocumenten. Door middel van een combinatie van expertise en slimme software, ontzorgen we onze klanten van deze administratieve lasten. Multinationals zitten hier helemaal niet op te wachten, zij willen zich kunnen richten op hun core-business. Maar ondertussen worden zij wel afgerekend door een overheid of maatschappij als zij niet aan de eisen voldoen.â€
Het bedrijf van Bosga lost geen ad-hoc problemen op voor bedrijven. “Wij regelen het gehele proces dat komt kijken bij wet- en regelgeving. In feite ontzorgen wij de klant, zonder de controle weg te geven.†Het gebruik van web-based dashboards is hier een goed voorbeeld van. Deze zorgen ervoor dat de processen transparant blijven voor de klant. Bosga: “Het moet overzichtelijk en duidelijk zijn voor onze klanten. Via het dashboard is dus te zien in welk land de zaken goed gaan en waar er extra aandacht vereist is.â€
Klant centraal
Bij Pincvision draait alles om de klant. “Wij vinden het belangrijk om te denken vanuit de klant. Wat is het probleem en welke stappen moeten wij ondernemen om het probleem van de klant te tackelen. Daar wordt ons personeel op getraind. Wij streven er sowieso naar om binnen het team ieders specifieke talenten aan te boren. Want hoe je het ook wendt of keert, iedereen draagt bij aan een klant. Het is een proces dat door alle lagen van de organisatie loopt. Daarom is het belangrijk om personeel zich door te laten ontwikkelen. Daar worden zij zelf beter van, Pincvision wordt daar beter van en uiteindelijk wordt de klant daar dus ook beter van.â€
Belangrijk in dit proces is de onderlinge sfeer, die is informeel. Bosga: “We werken elke dag keihard met elkaar, dus het is in mijn ogen ook van belang dat er af en toe ontspanning is. Losjes met elkaar, maar strak op de inhoud. Dit begint bij een prettige werkomgeving. Wij hebben maatschappelijk verantwoord ondernemen ook hoog in het vaandel staan.†Het kantoor van Pincvision straalt dit ook uit. Veel natuurlijk licht, trendy maar ergonomische stoelen en een honderd procent cradle to cradle vloerbedekking. Ook wordt teleconferencing, fietsen en carpoolen gestimuleerd.
Groeien als kool
In 2012 bestond Pincvision tien jaar. In de eerste paar jaar van haar bestaan, opereerde Pincvision in de luwte, werkend aan een stabiele organisatie. Bosga: “In de beginjaren hadden we twee klanten. Daar hadden we toen onze handen aan vol. Nu werken we voor meer dan vijftig compleet verschillende multinationals. Ik kan me nog herinneren dat ik in een interview in 2011 heb gezegd dat ik de groei binnen drie jaar wilde verdubbelen. Deze doelstelling hebben we vorig jaar al gehaald. En het mooie is dat de meeste van onze klanten early adopters zijn, zij maken gebruik van onze diensten nog voordat de grote massa dit doet. Als je dan nagaat hoe groot de markt in dat opzicht dan nog kan worden, dan is het einde voor Pincvision nog lang niet in zicht.â€
Wereldwijd
Pincvision doet zaken met klanten over de hele wereld. Bosga: “Het maakt eigenlijk niet uit waar de klant gevestigd is en naar welke land het bedrijf zijn producten exporteert. De oplossing van Pincvision kan vanuit Doetinchem voor iedere multinational opgezet worden. Ik zeg altijd gekscherend dat in ons geval Doetinchem het centrum van de wereld is. We hebben een ontzettend groot achterland en Amsterdam ligt op anderhalf uur rijden. Voor Amerikaanse of Aziatische bedrijf is dat praktisch naast de deur, omdat daar de afstanden vaak veel groter zijn.â€
Door middel van de combinatie van de beste specialisten in het vakgebied en geautomatiseerde en zelf ontwikkelde oplossingen en tools heeft een manager overzicht over de landen waar hij verantwoordelijk is. “We hebben binnen Pincvision een aanspreekpunt per bedrijf in plaats van in ieder land een contactpersoonâ€, aldus Bosga.
Lokaal
Ook lokaal is Pincvision aan de weg aan het timmeren. “Omdat we voornamelijk internationaal opereren, zijn we vooral buiten de landsgrenzen bekendâ€, vertelt Bosga. “Wij vonden het tijd om daar verandering in te brengen. Zodoende zijn we sinds november van vorig jaar rugsponsor van De Graafschap. Een mooie stap om Pincvision zowel regionaal als landelijk op de kaart te zetten. Naar aanleiding van het 10-jarig bestaan van Pincvision hebben we eerst drie wedstrijden met 10jaarcompliance.nl op het shirt gestaan. In november hebben we de overstap naar de bedrijfsnaam gemaakt.†Daarnaast is het bedrijf ook naamgever van de ‘De Graafschap Pincvision Voetbalacademie’. Bosga: “Wij besteden erg veel aandacht aan het welzijn van onze medewerkers. Daarin staat, naast het creëren van een informele, open sfeer, ook de ontwikkeling van talent centraal. Dat is een overtuiging die wij delen met de voetbalacademie van De Graafschap. Door talentmanagement worden teams op de meest efficiënte manier samengesteld om een zo goed mogelijk resultaat te kunnen behalen. Het gaat er immers niet om dát je talent hebt, maar hoe je dit talent benut. Een vlieger die opgaat voor zowel Pincvision als alle jeugdteams van De Graafschap.â€
Pincvision werkt volgens het best in class principe. Bosga: “Dat houdt in dat je je mensen continu moet blijven trainen, het zogeheten grow or go model. Maar je moet ook altijd blijven innoveren en luisteren naar je klant. Door middel van co-creatie met de klant, het samen verbeteren van de diensten, kunnen we onze services nog beter laten aansluiten op de vraag van de markt.â€
oost-gelderland business | nummer 6 | januari 2013
oost-gelderland business | nummer 6 | januari 2013
Om de weeskinderen in Malawi te helpen, heeft Pincvision zich aangesloten bij Stichting The Children’s Fund of Malawi. Dit fonds heeft zich ten doel gesteld om zoveel mogelijk weeskinderen zorg en educatie te bieden.
Bsoga: “Wij doneren 50 cent per exportdocument dat wij maken. Wij vinden het belangrijk dat als het goed gaat met Pincvision en we groeien, de kinderen in Malawi hier ook van mee moeten profiteren. Sponsorgelden worden besteed aan onderdak en onderwijs voor weeskinderen.
De naam
De naam Pincvision is een
samentreksel. Pinc staat voor People IN Compliance, mensen zijn belangrijk. Niet alleen klanten, maar ook het personeel. Vision staat voor de visie die Pincvision heeft op compliance processen.
oost-gelderland business | nummer 6 | januari 2013