Als specialist in het mkb is het in de visie van Countus accountants + adviseurs essentieel dat je toegankelijk en bereikbaar bent, maar tegelijkertijd zeer specialistische kennis in huis heeft. Countus accountants + adviseurs heeft dat goed begrepen. Met 23 vestigingen en 550 medewerkers is er altijd wel een vestiging in de buurt en met de keuze voor het inrichten van specialistenteams is alle mogelijke kennis voor elke cliënt snel en rechtstreeks bereikbaar.
Tekst: Hans Eberson Fotografie: Marcel Krijgsman
“Juristen, fiscalisten, vastgoedspecialisten, mensen die alles weten van bedrijfsfinancieringen, die weten hoe je subsidies aanvraagt en krijgt toegewezen, die thuis zijn in MVO en duurzaamheid, die alles weten rondom zorg en welzijn of specialist zijn in ruimtelijke ordening, gecertificeerde mediators, HRM-specialisten en natuurlijk accountants en hun ondersteuners. We hebben ze allemaal”, vertelt regiodirecteur Gerrit Jan Gerrits.
LOKAAL VERANKERD
De kern van de organisatie wordt gevormd door de 23 vestigingen. “We noemen dat het kantoor om de hoek, gerund door lokale mensen, die de streek kennen, weten wat er speelt en sociaal en maatschappelijk verankerd zijn in hun verzorgingsgebied. Daar zitten de ondernemeradviseurs, de aanspreekpunten van onze cliënten. Zij komen ze tegen in de netwerken of op kantoor, ze kennen de ondernemers en hun ondernemingen en ze volgen de ontwikkelingen in de verschillende sectoren en branches op de voet. Maar ze kennen ook de vele specialisten in de Countus-organisatie die ze voor elke ingewikkelde vraag rechtstreeks kunnen aanspreken en koppelen aan een klantvraag. Zo maken we een koppeling tussen het kantoor om de hoek en alle fiscale, bedrijfskundige of juridische kennis die nodig is.”
HUISARTS
Dat werkt uitstekend volgens Gerrits. “Onze vestigingen opereren dus zelfstandig, maar fungeren ook als een verlengde van onze expertisecentra. Ik vergelijk het graag met de functie van een huisarts. Hij krijgt zijn patiënt op bezoek, regelt alle basishandelingen zelf, maar als het ingewikkeld wordt verwijst hij door naar een specialist. En dat is binnen onze organisatie top geregeld: snel en pragmatisch. Een complete ontzorging voor onze klant, ongeacht de vraag of het probleem.”
BRANCHES
Natuurlijk ben je bij Countus aan het juiste adres voor het samenstellen van jaarrekeningen, hebben ze een uitgebreide controlepraktijk en weten ze alles over corporate finance en fiscaliteiten, HR en salarisadministraties, zowel nationaal als internationaal. Een aantal specialisaties zijn echter georganiseerd op brancheniveau, zoals bijvoorbeeld Zorg & Welzijn en Leisure (horeca & vrijetijd). Gerrits: “Dat zijn branches waarin we sterk zijn vertegenwoordigd met zeer diverse klanten. We bedienen in de Leisurebranche bijvoorbeeld hotels en cafés, maar ook campings en bungalowparken, bioscopen en theaters, kortom alle bedrijven die zich bezig houden met horeca en vrijetijd. En dat zijn er veel. Hetzelfde geldt voor de branche Welzijn & Zorg: zorgondernemingen, verpleeghuizen, huisartsen, tandartsen, fysiotherapeuten, medisch specialisten of bijvoorbeeld WMO-dienstverleners of zorgboerderijen, we komen ze in onze portefeuille allemaal tegen. We hebben er meer, zoals Subvention, één van de grootste subsidiebureaus van Nederland. Zienergie is onze afdeling die zich bezighoudt met MVO en duurzaamheid, WeCapital adviseert en begeleidt ondernemers bij financieringsvraagstukken. Door de overname van Seres ontstond Countus Seres dat zich speciaal op zorgprofessionals richt. De Omgevingsadviseurs is een gespecialiseerd adviesbureau in ruimtelijke ordening en milieu. Die verschillende kenniscentra maken het ons mogelijk klanten breed te adviseren. In sommige gevallen zijn die kenniscentra ontstaan uit overnames, de meeste initiatieven zijn gewoon binnenshuis bedacht en zelfstandig doorontwikkeld.”
COACHING
Kennis is cruciaal, het overbrengen van de kennis aan ondernemers en hun bedrijven is net zo belangrijk. Gerrits: “We hebben ons sterk ontwikkeld in het persoonlijk coachen van ondernemers. Als sparringpartner, of als tijdelijke ondersteuner in bijvoorbeeld veranderingstrajecten. We opereren graag als sparringpartner van de ondernemer, soms als interim, soms kortdurend, gewoon om de ondernemer een steuntje in de rug te geven. Dat doen we bijvoorbeeld ook op het gebied van HRM, om knelpunten op te lossen of nieuwe structuren te helpen ontwikkelen en implementeren. Alles wat de ondernemer en het bedrijf verder helpt, dat zien we als onze taak.”
KENNISORGANISATIE
Gerrits noemt Countus een kennisorganisatie. “We merken dat klanten toegevoegde waarde zien in de combinatie van onze lokale aanwezigheid en onze specialistische kennis. Ook dat doet bedrijven besluiten om voor ons te kiezen. Wij willen ons in de verhouding prijs, prestatie en relatie blijvend profileren als de beste partij. Dat onderzoeken we aan de hand van klanttevredenheidsonderzoeken. Die geven niet alleen duidelijkheid over de kwaliteit van onze dienstverlening, maar maken vooral helder op welke punten we ons verder kunnen ontwikkelen. Dat is het doel: we willen meegroeien in wat klanten aan ondersteuning nodig hebben. Beter worden, de optimale partner zijn voor bedrijven. Dan moet je je zaken zelf goed voor elkaar hebben, werken aan langdurige relaties, zodat je echt verweven raakt met je klanten en je als het ware aan een half woord genoeg hebt. Dat is een voortschrijdend proces, het stopt nooit en dat maakt dit werk juist zo aantrekkelijk.”
www.countus.nl
Op de hoogte blijven van onze updates?