Razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van automatisering, maar ook de diversiteit van klantvragen hebben ertoe geleid dat een modern accountantskantoor tegenwoordig bestaat uit 'trusted advisors'. Deze 'trusted advisor' kent niet alleen de cijfers, maar zet zijn of haar kennis steeds vaker in om de ondernemer, op basis van actuele informatie, dagelijks te adviseren. Automatisering speelt daarin een cruciale rol. Jan Borggreve en Ivo Klein Holkenborg leggen uit.
Tekst: Hans Eberson Fotografie: Marcel Krijgsman
Jan Borggreve is sinds 1997 als accountant werkzaam bij KroeseWevers. Op 1 januari van dit jaar trad hij toe tot de directie. Hij is verantwoordelijk voor de MKB Accountancy praktijk op de vestiging Enschede. Daarnaast is Borggreve mede verantwoordelijk voor de serviceline IT Accountancy. "Al vele jaren onder-steunen we als accountantskantoor ondernemers bij het voeren en verwerken van administraties. De laatste jaren adviseren wij ondernemingen daarnaast steeds meer op het gebied van digitalisering en automatisering, met als doel de administratieve processen te optimaliseren en hiermee efficiencyvoordelen te realiseren. Zo maken we elke dag weer grote stappen voor de MKB-ondernemer." Ivo Klein Holkenborg liep tijdens zijn studie bedrijfs-economie stage bij KroeseWevers. Na de afronding van zijn studie in 2008 kon hij meteen aan de slag als assistent op de MKB Accountancy praktijk op de vestiging in Doetinchem. Inmiddels is hij als relatiebeheerder de spin in het web tussen cliënten en kantoor.
Digitalisering
Zowel Borggreve als Klein Holkenborg zijn boven-matig geïnteresseerd in de gevolgen en vooral de mogelijkheden die automatisering het kantoor en de klanten biedt. "Niet alleen ons werk verandert, de klant is op zoek naar de mogelijkheden die in-novatie hem kan bieden. En die zijn groot. Wij zien het als onze taak hem daarin bij de hand te nemen. Dan heb je het niet alleen over bijvoorbeeld de digitalisering van zijn administratie, maar ook over het samenstellen van zogeheten management-dashboards, waarin alle cruciale gegevens van zijn bedrijf op elk moment zijn te raadplegen. Dan heb je het plotseling niet alleen over optimalisatie van financi?le gegevens, maar ga je dieper de organisatie in. Je ziet hoe in- en verkoop is geregeld, hoe de facturatie is ingericht, hoe bedrijfsprocessen verlopen en waar verbetermogelijkheden liggen. Je vergroot dus niet alleen het financiële overzicht, maar je geeft de ondernemer ook de tools om op alle niveaus de aansturing te verbeteren. Dat kan tot verrassingen leiden. We hielpen een horeca-on-dernemer met het zichtbaar maken van zijn marges per productgroep", vertelt Klein Holkenborg. "Hij heeft daarop niet alleen zijn menukaart aangepast, maar hij kan nu ook sturen op bijvoorbeeld de weersverwachting, meer of minder inkoop, meer of minder werknemers, dat beïnvloedt direct de resultaten." "Zo kunnen we veel succesverhalen vertellen waarin heel duidelijk wordt dat moderne accountancy veel verder gaat dan alleen de cijfertjes", aldus Borggreve.
Interne organisatie
KroeseWevers telt acht vestigingen met zo'n 350 medewerkers. Klein Holkenborg: "Daarmee zijn we een middelgroot kantoor en dat geeft ons de verantwoordelijkheid voorop te lopen in nieuwe ontwikkelingen. Daarvoor ga je niet alleen met klanten aan de slag, misschien nog wel veel belang-rijker is dat de neuzen van onze eigen medewerkers dezelfde kant op staan. Dat zij zich bewust zijn van het belang van automatisering en innovatie, dat zij weten hoe systemen werken en de voordelen kennen. Samen met een aantal collega's ben ik de kartrekker bij het coachen en begeleiden van collega's." "Ook voor onze klanten is bewustwording van de impact van digitalisering belangrijk", vult Borggreve aan. "Voor hen organiseren wij bijvoorbeeld kennissessies om hen te wijzen op de kansen die er liggen. En die zijn ongekend."