Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), het thema van deze editie. Maar wat is dat eigenlijk? Zonnepanelen op het dak van je bedrijfspand? Binnen een organisatie kansen bieden aan mensen die eigenlijk minder kans hebben? E-mail in plaats van postzegels of op de fiets naar je werk?
MVO houdt mijn mening zoveel in als verantwoording nemen voor de invloed die je met je organisatie op de maatschappij uitoefent. Dat is niet perse het wegnemen van het negatieve. Het brengen van 'het positieve' is misschien minstens zo belangrijk. Een mooi voorbeeld zie ik in de gezondheidszorg, waar technologie ingezet wordt om zieke mensen weer beter te maken; de Microsoft Hololens. De Hololens maakt gemixte realiteit, de combinatie van virtueel en reëel. Gecombineerd met het toepassen van kunstmatige intelligentie op grote hoeveelheden data zijn specialisten nu in staat om medische ingrepen te doen die eerder niet mogelijk waren. Toegegeven, de IT-industrie vraagt enorme hoeveelheden ener-gie, niet best voor onze leefomgeving. Die energie moeten we dus zoveel mogelijk 'groen' opwekken. Maar met die IT-toepassingen zijn we nu in staat om mensenlevens te redden. Of mensen mogelijkheden te geven die eerder voor hen onmogelijk waren. Verlamden weer laten lopen, blinden weer laten zien. Diezelfde mensen krijgen nu mogelijkheden in de maatschappij die zij eerder niet hadden. Zoals een baan, fietsen, naar een restaurant gaan of relaties opbouwen. Hoe mooi is dan technologie? Hoe mooi is dat in het kader van verantwoording nemen voor je positie binnen de maatschappij.
Peter van Uden
Quexcel, The Power of Knowledge
www.quexcel.nl