Rini Eckhardt en de medewerkers Pino Bruna en Manon Aalders (vlnr) staan voor een persoonlijke benadering.
Bedrijfsadviesburo Eckhardt in Doetinchem oogt als een huiskamer. En zo is het ook bedoeld. Klanten kunnen in- en uitlopen. Zelfs zonder afspraak.
Natuurlijk, het verzorgen en beheren van een bedrijfsadministratie is de specialisatie van het Doetinchemse bedrijfsadviesburo Eckhardt. Ook geven Rini Eckhardt en zijn medewerkers advies en begeleiding op fiscaal en financieel gebied en bieden ze managementondersteuning. Maar wat bij dit kantoor vooral opvalt, is de persoonlijke benadering die in de afgelopen decennia een stabiele klantenkring heeft opgeleverd in en rond de hoofdstad van de Achterhoek. “Wij rekenen MKB’ers met 30 medewerkers en een paar miljoen euro omzet op jaarbasis tot onze klantenkring, maar ook beginnende zzp’ers”, zegt Rini Eckhardt. “We willen vooral makkelijk toegankelijk zijn. Onze Achterhoekse klanten vinden de informele contacten prettig.” De Doetinchemmer illustreert dit met een sprekend voorbeeld van zo’n benadering. “Onlangs sprak ik hier op kantoor een ondernemersechtpaar met een goed renderend bedrijf, maar ze hadden besloten uit elkaar te gaan. Naast de enorme financiële consequenties waarbij wij advies geven, heeft zo’n beslissing ook grote persoonlijke impact. De mensen willen hun verhaal kwijt. De uurtjes die je dan met elkaar praat, leiden echt niet gelijk tot een factuur, zoals dat bij grotere accountantskantoren wel gaat. Ik voel me zelfs wel eens een soort mediator”, legt Eckhardt uit.
MANAGEMENTONDERSTEUNING
Het is maar een voorbeeld en echt geen dagelijkse praktijk. Maar het geeft wel aan waar bedrijfsadviesburo Eckhardt óók voor staat; een stuk inlevingsvermogen en menselijkheid. Hoofdmoot vormt de daadwerkelijke dienstverlening in de vorm van advies en begeleiding, administratieve en fiscale dienstverlening, verzorgen aangifte inkomstenbelasting, begeleiding startende ondernemers en interimwerkzaamheden zoals managementondersteuning. “Twee dagen in de week werk ik op locatie als hoofd van een administratie, verklaart Eckhardt. “Ik ben daar onderdeel van het managementteam, al jaren.”
TREND
En die ervaring neemt Eckhardt ook mee naar zijn dagelijks praktijk op het adviesbureau, waar hij de trend waarneemt dat vooral startende en groeiende ondernemers verworden tot regelneef. Ze krijgen er personeel bij en hebben ongewild te maken met allerhande administratieve en organisatorische rompslomp. “En dan kunnen wij natuurlijk werk uit handen nemen, zodat de ondernemer weer bezig kan gaan met waar hij goed in is, namelijk het runnen van zijn zaak. De automatiseringsbranche en grotere kantoren adviseren vaak een online pakket maar dan moet hij of zij nog alles zelf invullen. Zo werken wij niet. Wij proberen een balans te vinden.”
CREATIEF WERK
Eckhardt en zijn medewerkers beschouwen zichzelf alles behalve ‘saaie boekhouders’. “Dat denkt de buitenwacht soms, maar het is juist heel creatief werk”, legt Eckhardt uit. “We schrijven bezwaarschriften en kijken waar we, binnen de mogelijkheden die de wet biedt, onze klanten financieel wegwijs kunnen maken en helpen in de vaak complexe fiscale wereld. Het grote voordeel is dat ik ook zélf ondernemer ben. Ik kan me verplaatsen in de perikelen van de klant die hier aan tafel zit. En de mond-tot-mond reclame heeft ons de afgelopen 28 jaar telkens weer nieuwe klanten opgeleverd.”
www.eckhardt-advies.nl
OVER RINI ECKHARDT
In 1991 zette Rini Eckhardt Bedrijfsadviesburo Eckhardt op. Hij had al jarenlange ervaring in het bedrijfsleven opgebouwd. Eckhardt heeft vóór zijn zelfstandig ondernemerschap zes jaar als kantoorleider bij accountantskantoor GIBO Groep (nu Flynth) in Doetinchem gewerkt en hij was enige jaren controller bij Recticel in Kesteren.
Bedrijfsadviesburo Eckhardt in Doetinchem oogt als een huiskamer. En zo is het ook bedoeld. Klanten kunnen in- en uitlopen. Zelfs zonder afspraak.
Natuurlijk, het verzorgen en beheren van een bedrijfsadministratie is de specialisatie van het Doetinchemse bedrijfsadviesburo Eckhardt. Ook geven Rini Eckhardt en zijn medewerkers advies en begeleiding op fiscaal en financieel gebied en bieden ze managementondersteuning. Maar wat bij dit kantoor vooral opvalt, is de persoonlijke benadering die in de afgelopen decennia een stabiele klantenkring heeft opgeleverd in en rond de hoofdstad van de Achterhoek. “Wij rekenen MKB’ers met 30 medewerkers en een paar miljoen euro omzet op jaarbasis tot onze klantenkring, maar ook beginnende zzp’ers”, zegt Rini Eckhardt. “We willen vooral makkelijk toegankelijk zijn. Onze Achterhoekse klanten vinden de informele contacten prettig.” De Doetinchemmer illustreert dit met een sprekend voorbeeld van zo’n benadering. “Onlangs sprak ik hier op kantoor een ondernemersechtpaar met een goed renderend bedrijf, maar ze hadden besloten uit elkaar te gaan. Naast de enorme financiële consequenties waarbij wij advies geven, heeft zo’n beslissing ook grote persoonlijke impact. De mensen willen hun verhaal kwijt. De uurtjes die je dan met elkaar praat, leiden echt niet gelijk tot een factuur, zoals dat bij grotere accountantskantoren wel gaat. Ik voel me zelfs wel eens een soort mediator”, legt Eckhardt uit.
MANAGEMENTONDERSTEUNING
Het is maar een voorbeeld en echt geen dagelijkse praktijk. Maar het geeft wel aan waar bedrijfsadviesburo Eckhardt óók voor staat; een stuk inlevingsvermogen en menselijkheid. Hoofdmoot vormt de daadwerkelijke dienstverlening in de vorm van advies en begeleiding, administratieve en fiscale dienstverlening, verzorgen aangifte inkomstenbelasting, begeleiding startende ondernemers en interimwerkzaamheden zoals managementondersteuning. “Twee dagen in de week werk ik op locatie als hoofd van een administratie, verklaart Eckhardt. “Ik ben daar onderdeel van het managementteam, al jaren.”
TREND
En die ervaring neemt Eckhardt ook mee naar zijn dagelijks praktijk op het adviesbureau, waar hij de trend waarneemt dat vooral startende en groeiende ondernemers verworden tot regelneef. Ze krijgen er personeel bij en hebben ongewild te maken met allerhande administratieve en organisatorische rompslomp. “En dan kunnen wij natuurlijk werk uit handen nemen, zodat de ondernemer weer bezig kan gaan met waar hij goed in is, namelijk het runnen van zijn zaak. De automatiseringsbranche en grotere kantoren adviseren vaak een online pakket maar dan moet hij of zij nog alles zelf invullen. Zo werken wij niet. Wij proberen een balans te vinden.”
CREATIEF WERK
Eckhardt en zijn medewerkers beschouwen zichzelf alles behalve ‘saaie boekhouders’. “Dat denkt de buitenwacht soms, maar het is juist heel creatief werk”, legt Eckhardt uit. “We schrijven bezwaarschriften en kijken waar we, binnen de mogelijkheden die de wet biedt, onze klanten financieel wegwijs kunnen maken en helpen in de vaak complexe fiscale wereld. Het grote voordeel is dat ik ook zélf ondernemer ben. Ik kan me verplaatsen in de perikelen van de klant die hier aan tafel zit. En de mond-tot-mond reclame heeft ons de afgelopen 28 jaar telkens weer nieuwe klanten opgeleverd.”
www.eckhardt-advies.nl
OVER RINI ECKHARDT
In 1991 zette Rini Eckhardt Bedrijfsadviesburo Eckhardt op. Hij had al jarenlange ervaring in het bedrijfsleven opgebouwd. Eckhardt heeft vóór zijn zelfstandig ondernemerschap zes jaar als kantoorleider bij accountantskantoor GIBO Groep (nu Flynth) in Doetinchem gewerkt en hij was enige jaren controller bij Recticel in Kesteren.
Op de hoogte blijven van onze updates?