Leon Ten have, accountmanager Werkgeversservicepunt Achterhoek
In deze column besteden we aandacht aan de toenemende vraag naar geschikte medewerkers, de discrepantie tussen vraag en aanbod en ‘Inclusief Ondernemen’. Dit keer wil ik de column wijden aan Social Return On Investment (SROI). Kan de impact van SROI vergroot worden en hoe draagt SROI bij aan Inclusief Ondernemen?
SROI is plat gezegd: ‘iets terugdoen voor de samenleving’. In essentie gaat het om het creëren van werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het aannemen van (extra) mensen is echter niet direct voor elke onderneming weggelegd. Maar daartoe hoeft het zich ook niet te beperken. U wordt vooral uitgedaagd om creatief te zijn!
CRITERIUM
In de Gelderse Gemeenten wordt voor miljoenen euro’s in aanbestedingen omgezet. Vaak is SROI een bepalend criterium voor het verkrijgen van de opdracht. Een goed SROI-beleid kan dus van groot belang zijn in de strategie van uw bedrijf. En als u een overtuigende SROI-visie ontwikkelt, dan levert dit u méér op dan alleen het verkrijgen van de aanbesteding.
SROI ALS KANS
Zie SROI dus niet als een last, maar een kans! De prikkel die door middel van het aanbestedingsbeleid vanuit een opdrachtgever wordt gegeven, brengt ondernemers vaak uit hun comfortzone. Juist dan wordt een beroep gedaan op creativiteit en improvisatievermogen van de organisatie. And that’s where the magic happens! De weg er naartoe is soms moeizaam en ondoorzichtelijk, maar er zijn genoeg voorbeelden die aantonen dat het resultaat zeer bevredigend kan zijn. Door uw organisatie en uw medewerkers uit te dagen, zullen zij groeien. Dat daarmee ook nog eens mensen aan werk zijn geholpen of ‘dichter naar de arbeidsmarkt zijn gebracht’ (Inclusief Ondernemen), is dan in één keer bijzaak geworden…
VERSTERKEND VOOR DE ARBEIDSMARKT
De Achterhoekse gemeenten hebben de intentie uitgesproken dat zij rondom SROI meer samenwerken en afstemmen en daarbij speelt het Werkgeversservicepunt (WSPA) een initiërende rol. De verwachte voordelen: eenduidigheid en afstemming, zodat het voor werkgevers overzichtelijker en eenvoudiger wordt om aan hun SROI-verplichting te voldoen en worden prestaties beter gemonitord. De samenwerking tussen de Achterhoekse gemeenten en het WSPA zorgt bovendien voor een passende SROI-uitvraag per aanbesteding en een betere invulling van geboden (leer) werkplekken, of juist een alternatief daarvoor! Kennis en ervaring samenbrengen leidt tot meer kwaliteit en efficiëntie. Samenwerking brengt SROI nog meer op de agenda. Samenwerking werkt versterkend voor de arbeidsmarkt in de gehele regio. Binnen de regio is het streven dat wordt gewerkt met standaard bestek-teksten, heldere procedures en eenduidige informatie en communicatie naar werkgevers over SROI. Er is een SROI-leidraad in ontwikkeling door het WSPA. Doel: een heldere procedure rondom SROI voor werkgevers.
CREATIEF NADENKEN
Voelt een overtuigende SROI-visie voor uw organisatie als een worsteling? Wij helpen organisaties dagelijks om een sterk sociaal verhaal te vertellen én met creatief nadenken over uw werk. Dat creatief nadenken over uw werk is sowieso van belang in tijden van hoogconjunctuur en schaarste aan vakkrachten.
Meer informatie? Binnen het Werkgeversservicepunt Achterhoek hebben we SROI-specialisten voor u klaarstaan. Neem contact op met onze SROI-coördinator Casper Kuijpers via 088-365 04 00.
In deze column besteden we aandacht aan de toenemende vraag naar geschikte medewerkers, de discrepantie tussen vraag en aanbod en ‘Inclusief Ondernemen’. Dit keer wil ik de column wijden aan Social Return On Investment (SROI). Kan de impact van SROI vergroot worden en hoe draagt SROI bij aan Inclusief Ondernemen?
SROI is plat gezegd: ‘iets terugdoen voor de samenleving’. In essentie gaat het om het creëren van werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het aannemen van (extra) mensen is echter niet direct voor elke onderneming weggelegd. Maar daartoe hoeft het zich ook niet te beperken. U wordt vooral uitgedaagd om creatief te zijn!
CRITERIUM
In de Gelderse Gemeenten wordt voor miljoenen euro’s in aanbestedingen omgezet. Vaak is SROI een bepalend criterium voor het verkrijgen van de opdracht. Een goed SROI-beleid kan dus van groot belang zijn in de strategie van uw bedrijf. En als u een overtuigende SROI-visie ontwikkelt, dan levert dit u méér op dan alleen het verkrijgen van de aanbesteding.
SROI ALS KANS
Zie SROI dus niet als een last, maar een kans! De prikkel die door middel van het aanbestedingsbeleid vanuit een opdrachtgever wordt gegeven, brengt ondernemers vaak uit hun comfortzone. Juist dan wordt een beroep gedaan op creativiteit en improvisatievermogen van de organisatie. And that’s where the magic happens! De weg er naartoe is soms moeizaam en ondoorzichtelijk, maar er zijn genoeg voorbeelden die aantonen dat het resultaat zeer bevredigend kan zijn. Door uw organisatie en uw medewerkers uit te dagen, zullen zij groeien. Dat daarmee ook nog eens mensen aan werk zijn geholpen of ‘dichter naar de arbeidsmarkt zijn gebracht’ (Inclusief Ondernemen), is dan in één keer bijzaak geworden…
VERSTERKEND VOOR DE ARBEIDSMARKT
De Achterhoekse gemeenten hebben de intentie uitgesproken dat zij rondom SROI meer samenwerken en afstemmen en daarbij speelt het Werkgeversservicepunt (WSPA) een initiërende rol. De verwachte voordelen: eenduidigheid en afstemming, zodat het voor werkgevers overzichtelijker en eenvoudiger wordt om aan hun SROI-verplichting te voldoen en worden prestaties beter gemonitord. De samenwerking tussen de Achterhoekse gemeenten en het WSPA zorgt bovendien voor een passende SROI-uitvraag per aanbesteding en een betere invulling van geboden (leer) werkplekken, of juist een alternatief daarvoor! Kennis en ervaring samenbrengen leidt tot meer kwaliteit en efficiëntie. Samenwerking brengt SROI nog meer op de agenda. Samenwerking werkt versterkend voor de arbeidsmarkt in de gehele regio. Binnen de regio is het streven dat wordt gewerkt met standaard bestek-teksten, heldere procedures en eenduidige informatie en communicatie naar werkgevers over SROI. Er is een SROI-leidraad in ontwikkeling door het WSPA. Doel: een heldere procedure rondom SROI voor werkgevers.
CREATIEF NADENKEN
Voelt een overtuigende SROI-visie voor uw organisatie als een worsteling? Wij helpen organisaties dagelijks om een sterk sociaal verhaal te vertellen én met creatief nadenken over uw werk. Dat creatief nadenken over uw werk is sowieso van belang in tijden van hoogconjunctuur en schaarste aan vakkrachten.
Meer informatie? Binnen het Werkgeversservicepunt Achterhoek hebben we SROI-specialisten voor u klaarstaan. Neem contact op met onze SROI-coördinator Casper Kuijpers via 088-365 04 00.
Op de hoogte blijven van onze updates?