Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 1 2019
Onmiddellijk toegegeven, Oost-Nederland is op de regio Eindhoven na de meest innovatieve van Nederland. Vele uitvindingen, patenten en creatieve innovaties vinden hier hun grondslag. Toch heeft het MKB in de regio een innovatie ‘boost’ nodig om succesvol te kunnen blijven.

Digitale transformatie en innovatie horen bij grote ondernemingen. Althans, dat is de algemene opinie. Toch is dat niet waar. De Uber’s, Airbnb’s en Thuisbezorgd’s van deze wereld begonnen allemaal als kleine onderneming, soms aan de keukentafel. Gedreven door een ondernemer met een visie. Soms hadden zij vanaf het begin het idee om de wereld te transformeren, vaak was het ‘gewoon’ een idee voor een nieuw of ander verdienmodel. Het zijn aansprekende voorbeelden, maar het veranderen van de wereld hoeft niet te beginnen met het in de markt zetten van een marktverstorend nieuw businessmodel. Voor veel MKB ondernemers is dat namelijk net een te grote stap. Maar hoe dan wel?

STARTEN BINNEN DE ONDERNEMING
Digitale innovatie kan heel goed starten binnen de eigen onderneming, met de eigen medewerkers. Het veilig onderweg en op afstand kunnen werken bijvoorbeeld. Altijd en overal bij al je documenten kunnen en zelfs met meerdere creatieve geesten tegelijk aan die documenten werken. Het stimuleren van digitale innovatie binnen een onderneming stimuleert medewerkers om na te denken over verdere mogelijkheden. Mogelijkheden om contacten met klanten en leveranciers, via een digitale weg, te verbeteren.

DIGITALE PROEFTUIN
Vaak leidt innovatie binnen die contacten, en samen met die klanten en leveranciers, tot ideevorming over processen buiten de contacten. ‘Wat als…’ is een vaak gehoorde uitspraak. De kunst is alleen om het niet bij ‘Wat als…’ te laten. Het stimuleren van een digitale proeftuin voor innovatie is een prima startpunt voor het daadwerkelijk in de markt zetten van een ‘verstorend’ concept. Is dit een ‘ver van mijn bed show’ en voor MKB-ondernemingen niet realiseerbaar? Bedenk dan dat de succesvolle grote en innoverende bedrijven van nu enkele jaren geleden zelf nog MKB-onderneming waren.

DIGITALE TRANSFORMATIE WORKSHOP
Hoe pakt u zoiets aan? Uitgangspunt is om het als ondernemer niet alleen te willen doen. Een sparringpartner en adviseur die ervaring heeft met digitale innovatie is een welkome aanvulling op de creatieve ideeën van de ondernemer en zijn medewerkers. Het is immers een reis die je samen maakt. Vertrouwen is daarbij minstens zo belangrijk als kennis en kunde. De samengestelde groep creatievelingen start, samen met de adviseur, met een digitale transformatieworkshop. Deze eendaagse workshop, die een actieve bijdrage vraagt van alle deelnemers, behandelt zowel ‘de business’ als de IT-kant van de business. De uitkomst is een verzameling aan mogelijkheden, eerste stappen, een plan van aanpak en zelfs een ‘proof of concept’ dat uitgevoerd kan worden. De workshop geeft praktisch richting aan de mogelijkheden voor digitale innovatie binnen het MKB. HOE VERDER? Quexcel is gespecialiseerd in advies en hulp op het snijvlak van business en IT. Vanuit de vestigingen in Oost-Nederland en België helpt het bedrijf MKB en middelgrote ondernemingen om met hulp van digitale innovatie succesvol te zijn.

Wilt u meer weten over de innovatie-boost voor het MKB, de digitale transformatie workshop of wilt u gewoon een keer kennismaken? Maak dan uw afspraak via www.quexcel.nl.
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Oost-Gelderland Business nr 1 2019

Coverstory brexit: Op hoop van zegenDirkzwager: Welke gevolgen heeft de brexit voor uw onderneming?Zakenvrouw van het Jaar 2017: Elske Doets, rolmodel voor jonge, ambitieuze vrouwenMedewerkersparticipatie: Iedereen aandeelhouder bij InfiColumn CarrièreWereld: Inspelen op de start met 'why'Column Coach & Recruiter: Gesprekken die werkenKroeseWevers Helpdesk voor alle personeel- en salarisvraagstukkenColumn Refinding: De invloed van taal op je gemoedstoestandColumn Straight-Line Leadership: De #1 vaardigheid voor inspirerend leiderschapSymbus Personeelsdienst: De juiste mensen op de juiste plek4Human: Trainen met succesgarantieat.groep: “Wij zijn de partner van de ondernemer”VNO-NCW Midden: “Circulair Oost-Nederland staat op de kaart”Bedrijfshuisvesting: Positieve impact op je bedrijfsimagoVerhoeve & Faber: Van aannemer tot ingenieurCMS Schoonmaak: Continuïteit, optimale flexibiliteit en schoonmaak in optima formaColumn De Romei: De gezonde werkplekColumn Quexcel: Wie is verantwoordelijk voor een onveilig slim gebouw?Column Ponjee Advies: Thuis zijn of verhuizen?Bedrijfsadviesburo Eckhardt: Door het vuur voor de MKB'erColumn WSPA: Social return on investmentColumn Arriva: Bevorderen van diversiteit op de werkvloerDe Graafschap sponsor SWR Vuren: Van de Kuip naar de VijverbergColumn Lijstenmakerij Martin: De vier jaargetijdenQuexcel: Innovatieboost voor het MKBTrend: IT'ers zuchten onder personeelsgebrekJong Management Achterhoek-lid Fongers & Fongers: Arbeidsmatch nieuwe stijlColumn VOAA: 5S als praktische verandertoolColumn Sociaal Metaal: TrotsCellro: Wereldwijde oplossingen voor verspanende bedrijven
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media