Vanuit hun kantoor en showroom in Zevenaar zijn Bram Aaldering en Maickel Kinnaer ruim een jaar geleden aan een nieuw avontuur begonnen. Waar veel installateurs werken vanuit techniek, is hun denkwijze compleet omgekeerd.
Bram Aaldering is geboren en getogen in Zeddam en is op 18-jarige leeftijd tijdens zijn MTS-opleiding begonnen als monteur bij EM Elektrotechniek in Doetinchem. “Ik was meer een jongen van de praktijk en heb tijdens mijn werk veel elektrotechnische deeltijdopleidingen gedaan. Waar ik begon als tweede monteur heb ik in een korte periode diverse functies gehad en een paar jaar later (in combinatie met een deeltijd HTS bedrijfskunde) was ik doorgegroeid tot werkvoorbereider bij een ander installatiebedrijf. In 2010 heb ik de overstap gemaakt naar Kremer Installatietechniek in ’s-Heerenberg waar ik een aantal jaar als hoofd calculatie en businessunit manager heb gewerkt. Kremer is een all-round bedrijf met het accent op de zakelijke markt, zoals bedrijfsgebouwen en grote woningprojecten. Ik zag dat er in de particuliere markt ook een grote behoefte was aan slimme oplossingen, zoals meer genot in de woning en apparaten die je op afstand kunt bedienen en bekijken.”
FRIS BEGIN
“Met mijn collega Maickel heb ik dit plan uitgewerkt en besloten om dit vanuit onszelf geheel fris te gaan beginnen. Ook omdat we geen standaard installatiebedrijf zijn leek het ons het beste om niet een onderdeel van een groter bedrijf te worden, maar helemaal onafhankelijk te zijn. Met een paar investeerders uit de branche zijn we in juni 2017 met De Slimme Jongens begonnen. De naam zegt het ook: we denken slim met de klant mee. Niet vanuit de techniek of de mogelijkheden van een product, maar vanuit de behoefte van de klant. En die klant moet het ook snappen.” De Slimme Jongens richten zich op het zuiniger, comfortabeler en veiliger maken van woningen, zowel bestaand als nieuw. Veel van hun klanten kopen bv. zonnepanelen, oplaadpalen, domotica (huisautomatisering), beveiligingssystemen, camera’s, audio-installaties, infraroodwarmte, etc.”
SLIMME JONGENS
Concurrentie hebben ze op dit moment niet. “De bestaande installatiebedrijven zijn heel erg druk met alle opdrachten die ze nu toegewezen krijgen, waardoor ze dit segment laten liggen.” En klanten zijn er genoeg, waar ze in augustus vorig jaar hun eerste werknemer aangenomen hebben werken ze nu in een team van twaalf slimme jongens, waarvan acht monteurs. Die monteurs doen meer dan het installeren. Na dit werk regelen ze ook de benodigde apps op de telefoon, stellen alles voor de klant in en leggen het uit zodat de klant later zelf alles heel eenvoudig kan bedienen. “En dit marksegment willen we de komende jaren verder in Nederland gaan uitrollen.”
PERSOONLIJKE GROEI
In 2014 ben ik lid geworden van Jong Management kring Achterhoek voor persoonlijke groei en het uitbouwen van mijn netwerk. En juist dat netwerk heeft nu grote voordelen. We werken veel samen met een aantal (oud) JM-leden zoals Pillen Products, Te Mebel, Woonsubliem en Nieuwe Stroom. Het zijn innovatie ondernemers die vernieuwend tegen zaken aankijken. Ik merk dat jongeren sneller kennis en ervaring delen. En bij de bedrijfsbezoeken hoor je parallellen, maar dan in een heel andere sector en omgeving. Juist dat kan beter bij JM dan bij brancheverenigingen.”
Op de hoogte blijven van onze updates?