Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 4 2018
Leslie Rietveld en Bram Twigt

Namen in plaats van nummers, talenten in plaats van functies


Een goede match maken tussen werkgever en uitzendkracht omvat veel meer dan het beoordelen van een cv. De intercedent weet de behoeften van het bedrijf en de vaardigheden van de kandidaat precies in te schatten, helpt waar nodig met opleiding en aandacht en verliest nooit uit het oog dat uitzendwerk van begin tot eind mensenwerk is. Door trouw te blijven aan dat uitgangspunt groeide uitzendbureau In Person uit tot één van de grotere spelers in de Achterhoek.

TEKST: JEROEN KUYPERS

Uitzendwerk geldt vaak als opstap naar een vaste baan of het begin van een mooie loopbaan. Soms moeten mensen echter een stukje op weg worden geholpen om die eerste, beslissende stap te maken. Herman Kok, de oprichter van In Person, nam die beeldspraak ook letterlijk. Hij bracht soms uitzendkrachten op de eerste werkdag naar hun nieuwe baan. Twintig jaar en meer dan zeventig vestigingen later gebeurt dit nog steeds. “In de Achterhoek zijn de verbindingen van het openbaar vervoer niet overal ideaal”, zegt Leslie Rietveld. “Wij geven kandidaten dus wel eens een lift naar het bedrijf, bijvoorbeeld als ze daar op sollicitatiegesprek gaan. Zo verlagen we hun stress en komen we gelijk ook zelf meer te weten over de uitzendkracht. En het levert ook indirect voordelen op. Onlangs bracht ik een jonge vrouw naar één van onze klanten. Ze werd aangenomen en bleef er werken. Enkele weken later stapte naar aanleiding daarvan een familielid van haar bij ons binnen. Ook hem hebben we succesvol weten te plaatsen.”

STERK EN UITGEBREID NETWERK
Herman Kok, de eerste ‘In Person’, heeft samen met Leslie Rietveld en Bram Twigt de basis neergezet van de franchisetak in de Achterhoek. Leslie Rietveld is een van de twee directeur-eigenaren van de beide franchisevestigingen in deze streek. In 2004 stapte hij in de uitzendbranche, in 2010 ging hij aan de slag in Lichtenvoorde en vijf jaar later ook in Doetinchem. In die acht jaar groeide In Person in deze regio niet alleen in medewerkers, klanten en uitzendkrachten maar ook in marktaandeel. De onderscheidende aanpak van het bureau past volgens Rietveld dan ook heel goed bij de bedrijfscultuur van deze regio: “Veel mensen geven aan graag in deze streek te werken. Niet dat er hier niet gewoon moet worden aangepakt en geld verdiend, maar meer naar het westen wordt het toch iets zakelijker en onpersoonlijker. De aandacht voor de mens is hier groter, en dat is ook precies ons uitgangspunt. Een uitzendkracht is voor ons nooit een nummer. Het is voor ons ondenkbaar dat we een cv van internet afhalen en de kandidaat bemiddelen zonder dat we die persoonlijk hebben ontvangen en gesproken – een praktijk die helaas bestaat. We hebben inmiddels zoveel mensen bemiddeld dat onze intercedenten onmogelijk iedereen direct op straat kunnen herkennen. We noteren dus de kenmerken van kandidaten en onze bevindingen in een gebruiksvriendelijk softwareprogramma. Maar we kennen wel degelijk heel veel mensen van naam en gezicht. Een gedetailleerde kennis van mensen en bedrijven, een sterk en uitgebreid netwerk, is nog steeds de basis van ons werk.”

LANGER IN DIENST
Mensen maken het verschil, overal. “Iedereen wil een passende baan en is zenuwachtig voor wat komen gaat. Wij begeleiden, geven uitvoerige voorlichting en zorgen voor een persoonlijke band. Daardoor hebben we goede matches, werken de mensen langer en is het ziekteverzuim bij ons laag”, aldus Rietveld. Dat wil niet zeggen dat er geen tijdelijke werknemers doorstromen naar een vaste baan, integendeel. “Dat is voor ons een bevestiging van de juiste match. Als iemand een vast contract krijgt, sturen we die steevast een cadeau – een bloemetje, een fles wijn of een andere persoonlijke attentie. Maar tevreden werknemers vertellen ook aan anderen over hun goede ervaringen met ons. Die mond-tot-mondreclame blijkt ons in de praktijk steeds weer nieuwe kandidaten op leveren. Zelfs ex-uitzendkrachten die enkele jaren bij één werkgever in dienst zijn geweest komen soms terug.”



VOORSPRONG
De combinatie van uitzendkrachten die langer in dienst blijven en van tevreden ex-uitzendkrachten die in hun eigen omgeving In Person aanprijzen of er zelf naar terugkeren, levert een belangrijke voorsprong. De arbeidsmarkt is nu eenmaal aan het verkrappen. Voor steeds meer vacatures wordt het moeilijker de geschikte kandidaat te vinden. De unieke aanpak van In Person kan een essentieel pluspunt zijn in dit jaar waarin de Nederlandse economie voor de derde keer op rij goede prestaties neerzet. Rietveld: “Voor de uitzendbranche waren de crisisjaren makkelijker dan deze periode van hoogconjunctuur. Veel pas ontslagen werknemers probeerden via ons aan de slag te komen, terwijl de werkgevers huiverig waren om mensen vast in dienst nemen en dus ook de voorkeur gaven aan uitzendkrachten. Nu is de situatie omgekeerd. Je moet als uitzendbureau extra je best doen om de geschikte kandidaat te vinden voor een werkgever. Dan helpt het dat wij bij uitstek een laagdrempelig kantoor zijn. Bij ons kun je zo naar binnen lopen en kun je ook in het weekend bellen of appen. We zijn in de Achterhoek bovendien sterk aanwezig in nagenoeg alle sectoren.” Toch is het in bepaalde opzichten ook makkelijker geworden voor uitzendbureaus, vindt Leslie Rietveld. “Acht jaar geleden werd een werknemer die in korte tijd vijf werkgevers had gehad nog als jobhopper gezien, nu is dat negatieve beeld verdwenen. Iemand die jaren achtereen via uitzendbureaus werkt, doet juist een brede en nuttige ervaring op en zoekt simpelweg steeds uitdagend en boeiend werk.”

AANDACHT ALS BRANDSTOF
In Person hanteert al jaren de slogan ‘Bij In Person werk je niet, dat bén je’. Oprichter Herman Kok had in de jaren daarvóór als intercedent en manager bij andere bureaus gezien hoe het moest maar ook hoe het juist niet moest. Hij had het uitdrukkelijke doel de sector op zijn kop te zetten door niet toe te geven aan de onuitroeibare neiging individuele mensen in nummers en functies te veranderen. Veel andere ondernemers zullen zijn visie alleen maar kunnen onderschrijven. Onze maatschappij evolueert naar een kenniseconomie waarin werknemers steeds kostbaarder menselijk kapitaal vormen. Elke HRMprofessional zal beamen dat aandacht de beste brandstof vormt om mensen optimaal te laten renderen. Toch houden veeals ik de deur achter me dicht sla, maar als je succes hebt maakt je dat niet uit, dan voelt dat niet als werk. In Person Landelijk heeft de afgelopen jaren steeds een recordomzet gedraaid, en onze beide vestigingen hebben daar zeker hun bijdrage aan geleverd. Persoonlijk meet ik mijn succes niet in euro’s; ik meet ze in tevreden mensen. Zou geld wel de motor zijn, dan werd het werk onvermijdelijk saai, dan liet ik mijn enthousiasme en dus mijn aandacht versloffen. Mijn compagnon en ik zijn geen pioniers meer, we hebben ons omringd met zes vaste medewerkers, en toch is het werk nog even uitdagend en spannend als in het begin, omdat we met mensen werken en het als onze taak zien steeds het beste uit iedere kandidaat te halen.”

DE BESTE LATEN ZIJN
In Person wilde de uitzendbranche op zijn kop zetten en dat is gelukt, zeker in de Achterhoek, maar wat Rietveld en Twigt vooral hebben laten zien, is hoe menselijk kapitaal het meest rendeert. Door van de term ‘goed werkgeverschap’ geen dode maar een levende letter te maken, halen de via In Person bemiddelde uitzendkrachten het beste uit zichzelf. “We zien dat veel uitzendbureaus vast zitten in bestaande structuren en patronen, nog ingericht zijn op het 'U vraagt, wij draaien'-principe. De grote, aandeelshoudersgestuurde uitzendbureaus hebben niet de vereiste wendbaarheid en innovatiekracht om zich snel aan te kunnen passen aan nieuwe situaties, om hun klanten te laten excelleren. Dat bereiken we niet alleen maar door de juiste mensen op het juiste moment te leveren. Ook onze invloed bij onze klanten wordt groter. Onze ambitie vraagt om ondernemerskwaliteit. Dat is de reden waarom we zeven op zeven lokaal bereikbaar zijn, businessmodellen en processen van klanten doorgronden en we altijd die stap extra kunnen zetten. Met onze mentaliteit en kennis kost het ons geen moeite om onze klanten de beste te laten zijn.”

www.inperson.nl
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Oost-Gelderland Business nr 4 2018

WWZ: Draaien aan de knoppen van de arbeidsmarktWerkplekflexibilisering: No more nine to five?ICT Spirit beste werkgeverKroeseWevers: "Een fusie of overname gaat veel verder dan alleen de werkelijke transactie"Jong Management Achterhoek: Slimme jongens hebben slimme oplossingenColumn Lijstenmakerij Martin: Kennismaken is zoveel meer dan een handdrukColumn VOAA: Wel eens gevraagd waar je klant voor wil betalen?JAWS: Veelzijdig HR-partner in techniekColumn at.groep: De weg naar arbeid, maar dan in het echt en niet virtueelWies Bol over de mens achter de ondernemer: Blik in de spiegel VNO-NCW Midden over de banenafspraak: Stand van zakenWSP Achterhoek: De basis van de arbeidsmarkt versterkenColumn Arriva: Blauw of Groen? Wat maakt dat nou uit?De Romei Therapie en Training: "Mensen die vitaler zijn, presteren beter!"VOAA: Blended Learning 2.0Meetsma Advies: Mens en kwaliteit centraalStraight-Line Leadership: Afrekenen met wat je tegenhoudtSymbus Personeelsdienst: Werken, wonen en leven in balansSimone Wopereis van Refinding: "Ik leer mensen graag anders denken"Het mensgerichte uitzenden van In PersonVNO-NCW Midden over energietransitie: Hoe zit het met uw energie?CMS Schoonmaak: Schoon is schoon en afspraak is afspraakDirkzwager: Uitbreiding met expertise fiscaal adviesOptimaal productieproces dankzij slimme software van InniusVitaliteit volgens Ponjee Advies: Verbinden van hoofd en gevoelHumanversity biedt bedrijven meer inzicht in medewerkersDissel Human Factors: Veiligheid en communicatie verbeteren in het ziekenhuisBeatrix Theater: Verwachtingen overtreffen op een unieke locatie
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media