Openbaar vervoer is er voor iedereen. Tenminste, dat zou je denken als je de term ‘openbaar’ vrij vertaalt. In de praktijk is het helaas niet altijd eenvoudig om zo maar eens de bus te pakken. Het maakt soms wel degelijk uit of je nou in een groene of een blauwe bus reist. En waar koop ik dan mijn ticket als ik geen OV-chipkaart heb? Een korte uitleg is vereist:
Nederland is opgedeeld in zo’n 35 concessiegebieden, waarbij in ieder gebied een vervoerder het exclusieve recht heeft om te rijden. De provincie is hierbij de opdrachtgever die verantwoordelijk is voor de concessie. Concreet betekent dat voor bijvoorbeeld Doetinchem, dat iedereen die in de bus stapt, automatisch in een bus van Arriva stapt. Helder en duidelijk. Maar… wanneer je vervolgens naar Zutphen reist en daarna naar Deventer kom je in een andere ‘concessie’. Dan heb je ineens niet meer met Arriva maar met een andere vervoerder te maken. Je hebt als reiziger dan ook geen keus. Je gaat van de groene naar de blauwe bus. Op zich nog steeds goed te begrijpen want duidelijk te zien.
Maar dan de niet direct zichtbare zaken. Die maken het misschien lastig. Wat als ik een frequente reiziger ben die dagelijks een reis maakt die over een concessiegrens heen gaat? Daar wil ik het liefst niet te veel van merken. Ik wil een abonnement dat bij beide vervoerders geldig is en het voor mij gemakkelijk maakt om gewoon mijn reis te maken. En dat kan sinds kort ook!
Er bestaan vanaf nu namelijk abonnementen met de toevoeging ‘Oost’ aan de abonnementsnaam, waardoor Groen of Blauw écht geen issue meer is. Zo kun je als leerling uit het speciaal onderwijs of als minima gebruikmaken van één abonnement dat geldt bij meerdere vervoerders. Natuurlijk kun je ook bij de verschillende vervoerders met je pinpas betalen voor een losse rit én wordt Reizen op Rekening straks mogelijk voor jou als particulier. Allemaal dus in het voordeel voor de reiziger om de rit makkelijker te maken. Voor iedereen. Daarmee dus echt ‘openbaar’ vervoer. Vrij vertaald dan.
Chris Holtkuile is salesmanager voor Arriva Nederland en spreekt in de dagelijkse praktijk met werkgevers, gemeenten, organisatoren van evenementen en reizigers. Ook eens kennismaken? Mail voor een afspraak naar chris.holtkuile@arriva.nl of bel hem op 06-11703690.
Op de hoogte blijven van onze updates?