Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 4 2018
Edo Konings

De lijfspreuk van CMS Schoonmaak, opgericht in 1936 en uitgegroeid tot één van de middelgrote schoonmaakbedrijven in de regio. Met ruim tachtig jaar ervaring in de schoonmaak dienstverlening is CMS Schoonmaak met recht een betrouwbare dienstverlener. “Een schone, frisse werk- en leefomgeving is altijd het doel voor onze klanten en dat maken wij waar“, aldus directeur Edo Konings.

TEKST: PETRA STEFFENS FOTOGRAFIE MARCEL KRIJGSMAN

Vooral bedrijven in het MKB zijn klant van CMS Schoonmaak zoals woningbouwverenigingen, verenigingen van eigenaren, vastgoedbeheerders, scholen en kantoren. “Ons vaste team van medewerkers is bekend en vertrouwd bij al onze klanten. Dat verhoogt onze betrokkenheid.” Edo Konings vertelt vanuit het hoofdkantoor van CMS Schoonmaak in Velp. Dagelijks is een team van 23 specialistische fulltime medewerkers onderweg om schoonmaakwerkzaamheden uit te voeren in de regio. “Ons werkgebied strekt zich uit van Deventer tot Nijmegen in het zuiden van het land en van Winterswijk in het oosten tot Amersfoort.” CMS Schoonmaak kent een platte organisatiestructuur met korte communicatielijnen. Snel en adequaat inspelen op de wensen van de ruim 200 cliënten is hiermee gewaarborgd. Eén van de belangrijke waarden van het bedrijf.

SPECIALISTEN
Het kernteam van CMS Schoonmaak bestaat uit echte specialisten. Het zijn allemaal vakkundige, gemotiveerde en verantwoordelijke medewerkers. Samen met de Rayonleiders en de 120 parttime medewerkers nemen zij het schoonmaakonderhoud voor hun rekening van kantoren, scholen en appartementencomplexen. “Het team is alert en proactief, een waarborg voor het leveren van kwaliteit. Zij nemen initiatief en denken mee waar ze maar kunnen, kijken verder dan schoonmaken alleen. Ze signaleren op tijd of speciaal onderhoud nodig is. Dagelijks schoonmaken alleen is meestal niet voldoende”, legt Konings uit.



WERKWIJZE
In de communicatie met haar klanten maakt CMS Schoonmaak gebruik van een zogenaamd logboek. Zaken als aandachtspunten, afspraken en controles komen hier aan bod en worden bijgehouden. Om de kwaliteit van de schoonmaak te waarborgen, wordt het werk dagelijks gecontroleerd middels het kwaliteitssysteem DKS (Dagelijks Kontrole Systeem). Zonder twijfel een belangrijk onderdeel van de werkwijze van CMS Schoonmaak. Daarnaast worden er regelmatig evaluaties gehouden met de opdrachtgever, waarin helder wordt of alles naar wens verloopt. “Regelmatig contact met de klant is nodig voor de continuïteit, dat vinden wij heel belangrijk. Dit houdt ons scherp en alert en maakt het mogelijk om goed in te spelen op veranderingen en nieuwe wensen”, licht Konings toe. In de evaluaties met de klanten komt steeds weer naar voren dat zij tevreden zijn over de diensten die geleverd worden. “De hoge waardering van onze schoonmaak is een belangrijke factor binnen die tevredenheid, maar klanten waarderen juist ook onze betrokkenheid en de stabiliteit van het team. Dat maakt ons betrouwbaar en professioneel. We zijn daar enorm blij mee en doen er alles aan om die tevredenheid te behouden”, vertelt Konings trots.

ACTIVITEITEN VAN CMS SCHOONMAAK
choonmaakonderhoud is een belangrijke taak binnen de activiteiten van CMS Schoonmaak. Toch is het slechts één van de vele taken die binnen het brede scala van de schoonmaak vallen. “Onder de klanten die gebruik maken van ons schoonmaakonderhoud bevinden zich onder andere scholen en kantoren. Hier vinden schoonmaakwerkzaamheden doorgaans plaats in de avonduren.” Naast het schoonmaakonderhoud bij kantoren en scholen is CMS Schoonmaak actief in het gevelonderhoud - zoals glas- en gevelbewassing en dakgoot reiniging- en vloeronderhoud. Bovendien worden er bijna dagelijks specialistische reinigingen uitgevoerd. “Bij specialistische reiniging moet je denken aan het schoon houden van bijvoorbeeld trappenhuizen, portieken, parkeergarages en diverse openbare ruimten in appartementengebouwen en flats. Deze werkzaamheden staan over het algemeen overdag gepland”, legt Konings uit.

SCHOONMAAKPLAN OP MAAT
Een schone omgeving is een voorwaarde voor een goede ontvangst. Een groot deel van de organisaties die een beroep doet op professionele schoonmaak heeft behoefte aan een totaalpakket als het om de schoonmaak gaat. Een belangrijke reden waarom CMS Schoonmaak een schoonmaakplan op maat aanbiedt onder haar klanten. “De wensen over de schoonmaak van onze opdrachtgevers vormen altijd het uitgangspunt bij alles wat wij ondernemen. Zoveel mensen, zoveel wensen. Zo kunnen wij altijd een schoonmaakplan op maat afspreken en die afspraak komen wij altijd na. Daar staan we voor garant. Afspraak is afspraak”, aldus Konings. Daar kun je met recht op bouwen. Het is niet voor niets dat het bedrijf bekend staat om haar betrouwbaarheid en uitstekende kwaliteit. “Het schoonmaakplan op maat sluit precies aan op de wensen, ideeën en behoeften van de klant en dat is waar we het voor doen.” Dat betrouwbaarheid en uitstekende kwaliteit de basis vormt van alle werkzaamheden laat ook het OSB Keurmerk zien, een belangrijk keurmerk in de schoonmaakbranche dat staat voor een vakkundig en financieel betrouwbaar bedrijf.



NIEUWE HUISSTIJL; FRISSE UITSTRALING
In de zomer van 2018 liet CMS Schoonmaak een geheel nieuw logo met bijpassende huisstijl ontwikkelen. Konings: “De bestaande huisstijl was niet meer van deze tijd en toe aan een opfrissing. We kozen voor een nieuwe huisstijl omdat we graag nog beter in beeld willen brengen wat we doen en wie dat doen; mensen die schoonmaken.” De nieuwe huisstijl toont de verschillende facetten binnen de schoonmaak en is daarmee heel kenmerkend voor het werk dat gedaan wordt. De auto’s voorzien van dit nieuwe logo rijden al rond in de regio. Het logo laat silhouetten zien van personen die uiteenlopende werkzaamheden uitvoeren, zoals een glazenwasser, een hoogwerker maar ook een persoon die stofzuigt of de vloeren schoonveegt. “Met deze frisse nieuwe huisstijl laten we met trots zien dat we een moderne en duurzame dienstverlener zijn die heel gevarieerde taken uitvoert bij onze klanten. Modern omdat we meegaan in de tijd en kiezen voor nieuwe technieken en technologieën. Duurzaam omdat we mens én milieu belangrijk vinden en aandacht besteden aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.”

MODERNE TECHNIEKEN EN TECHNOLOGIEËN
Een emmer en een sopje behoort tot één van de klassiekers als het om schoonmaken gaat. Maar er is meer. Zo beschikt CMS Schoonmaak over eigen autohoogwerkers, auto’s die het mogelijk maken om tot 26 meter hoogte glas en gevels te kunnen reinigen. Konings: “Dit zijn auto’s met een zogenaamde knikarm, waarmee onze specialisten veel eenvoudiger en veilig de hoogte in kunnen. Een mooie mogelijkheid die het werken vergemakkelijkt. Maar we gebruiken ook nieuwe technologieën zoals telescopische glasbewassing. Dit is een systeem dat we inzetten bij ramen en gevels die moeilijk te bereiken zijn met hoogwerker of ladder. Het maakt schoonmaken vanaf de grond eenvoudig mogelijk en maakt onbereikbare ramen weer bereikbaar.” Het bewassingssysteem reikt tot ongeveer 15 meter. Bij telescopische glasbewassing wordt osmosewater gebruikt. “Dat is water ontdaan van kalk en mineralen - waardoor ramen zonder strepen opdrogen. Het is een soort wassen en drogen in één”, licht Konings toe. Allemaal nieuwe kansen in deze tijd die CMS Schoonmaak met open armen ontvangt. “Dat vinden we belangrijk omdat het de veiligheid verhoogt en de efficiency bevordert. Zo zijn schoonmaakklussen sneller klaar en kunnen we meer doen in minder tijd.”



MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD ONDERNEMEN
Naast kwalitatief goede schoonmaak hecht CMS Schoonmaak belang aan mens én milieu. Een plezierige werksfeer is belangrijk net als betrokkenheid onderling. “Met alle medewerkers dragen we een gezamenlijk verantwoordelijkheid, dat maakt ons heel betrokken met elkaar. We kennen een zeer laag ziekteverzuim en weinig verloop onder de medewerkers.” Een paar keer per jaar toetst CMS Schoonmaak niet alleen de tevredenheid onder de klanten, maar juist ook de medewerkerstevredenheid. Daarnaast is er de nodige aandacht in de vorm van opleiding en training. “We stimuleren mensen om zich te ontwikkelen en te verbeteren.” Een essentiële rol binnen het bedrijf is ook weggelegd voor het milieu. Dat komt aan de orde bij de keuze van materialen die uiteraard bij de schoonmaakwerkzaamheden worden gebruikt. “We gaan ook hierin mee met onze tijd. Tien jaar geleden gebruikten we hele andere materialen dan tegenwoordig. Gelukkig houdt de overheid dit scherp in de gaten.” CMS Schoonmaak streeft ernaar om het milieu zo min mogelijk te belasten en probeert alle van toepassing zijnde wet- en regelgeving en relevante eisen plus het voorkomen van milieuvervuiling zoveel mogelijk na te leven. Daarom werd er een milieubeleid opgesteld. “Wij merken dat we voorop lopen wat ontwikkelingen betreft over milieubeleid en duurzaam ondernemen. We beperken ons tot zo weinig mogelijk afval produceren en uiteraard gebruiken we milieubesparende middelen bij al onze schoonmaakactiviteiten. Elke drie jaar beoordelen we ons milieubeleid opnieuw.”

CMS Schoonmaak is behalve een bedrijf waar veel medewerkers met plezier werken ook een officieel erkend leerbedrijf. Nieuwe medewerkers krijgen hier alle kansen om intern opgeleid en geschoold te worden. “Zo blijven we groeien en kunnen we nog meer gebouwen, scholen, appartementencomplexen en kantoorpanden schoon houden. Want dat is toch het visitekaartje van elke organisatie, een schone ruimte.”

www.cms-schoonmaak.nl
 
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Oost-Gelderland Business nr 4 2018

WWZ: Draaien aan de knoppen van de arbeidsmarktWerkplekflexibilisering: No more nine to five?ICT Spirit beste werkgeverKroeseWevers: "Een fusie of overname gaat veel verder dan alleen de werkelijke transactie"Jong Management Achterhoek: Slimme jongens hebben slimme oplossingenColumn Lijstenmakerij Martin: Kennismaken is zoveel meer dan een handdrukColumn VOAA: Wel eens gevraagd waar je klant voor wil betalen?JAWS: Veelzijdig HR-partner in techniekColumn at.groep: De weg naar arbeid, maar dan in het echt en niet virtueelWies Bol over de mens achter de ondernemer: Blik in de spiegel VNO-NCW Midden over de banenafspraak: Stand van zakenWSP Achterhoek: De basis van de arbeidsmarkt versterkenColumn Arriva: Blauw of Groen? Wat maakt dat nou uit?De Romei Therapie en Training: "Mensen die vitaler zijn, presteren beter!"VOAA: Blended Learning 2.0Meetsma Advies: Mens en kwaliteit centraalStraight-Line Leadership: Afrekenen met wat je tegenhoudtSymbus Personeelsdienst: Werken, wonen en leven in balansSimone Wopereis van Refinding: "Ik leer mensen graag anders denken"Het mensgerichte uitzenden van In PersonVNO-NCW Midden over energietransitie: Hoe zit het met uw energie?CMS Schoonmaak: Schoon is schoon en afspraak is afspraakDirkzwager: Uitbreiding met expertise fiscaal adviesOptimaal productieproces dankzij slimme software van InniusVitaliteit volgens Ponjee Advies: Verbinden van hoofd en gevoelHumanversity biedt bedrijven meer inzicht in medewerkersDissel Human Factors: Veiligheid en communicatie verbeteren in het ziekenhuisBeatrix Theater: Verwachtingen overtreffen op een unieke locatie
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media