Voor u beantwoord

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 6 2010

Het

antwoord

Armando van Mourik

Factory4Web

“MVO, de ondernemingsvorm waarbij het maken van winst hand in hand gaat met respect voor mens en planeet en een vorm van ondernemen die steeds meer aandacht krijgt nu duurzaamheid hoger op de agenda staat. Om MVO binnen een bedrijf goed op

orde te krijgen, zijn er zelfs internationale richtlijnen opgesteld door de OESO.

Binnenkort verschijnen de resultaten van een uitgebreid onderzoek naar duurzaam ondernemen, uitgevoerd door KPMG. Het belangrijkste resultaat van dit onderzoek is dat duurzaam ondernemen loont en dat in vergelijking met 2 jaar geleden, toen dit onderzoek ook werd gehouden, het aantal bedrijven met een duurzame strategie behoorlijk is toegenomen.

De MVO regels zijn mooi, de MVO doelstelling is prima, de vraag is of wij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Vooropgesteld: wij hebben geen regels binnen het bedrijf om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Wij ondernemen vol enthousiasme, met hart en ziel en met eCommerce oplossingen als belangrijkste dienst. Daarbij houden wij rekening met mens en milieu. Niet omdat we zo nodig het stempel MVO opgedrukt willen krijgen.

Wij hebben de onderneming altijd zo geleid en dat blijven wij ook in de toekomst zo doen. Wij zijn sociaal bewogen, beoordelen medewerkers op hun kwaliteiten, wij kiezen voor minder kilometers maken en het nieuwe werken is al jaren geleden ingevoerd.

Tegenwoordig heet dit maatschappelijk verantwoord ondernemen, wij vinden het vanzelfsprekend. Ik denk dat daar het grote verschil zit tussen multi-nationals en relatief kleine organisaties zoals wij.”

Het

antwoord

Denny ten Camp

Lodder-Dales Accountants

“Voor zover ik weet zijn er nog geen écht harde cijfers, maar ik ben stellig van mening dat MVO een positief effect heeft op het imago van je onderneming. Als je wat terug geeft aan de maatschappij wordt dat gewaardeerd. Eigenlijk zijn we de vraag of het relevant is voor een bedrijf al lang voorbij. Sinds 1 januari 2010 is ook elke ondernemer verplicht aandacht te besteden aan MVO en internationaal ketenbeheer in het jaarverslag. Bij ons hoort maatschappelijk betrokken ondernemen van begin af aan bij ons dagelijks beleid. In onze bedrijfsdoelstelling staat daarom ook dat wij ‘zorg dragen voor de behoeften van onze

cliënten en de noden van onze samenleving’. In de praktijk betekent dit dat elke vestiging meerdere maatschappelijke initiatieven ondersteunt. Hier calculeert elke partner een budget voor in. Zo zetten we ons onder andere financieel en persoonlijk in voor Colourful Children, SSSF en Stichting de Driewerf. Bij Colourful Children gaan collega’s zelf naar

India om de voorzieningen voor gehandicapte kinderen te treffen. Ook binnen onze eigen kantoren wordt continue gekeken of we nog wel goed bezig zijn. Werkplekken worden afgestemd op de individuele

medewerker, we bieden jaarlijks aan diverse studenten stageplaatsen aan en promoten én betalen in veel gevallen doorstuderen bij onze

medewerkers. Wat betreft MVO zijn we op de goede weg. Elke partner ondertekent ons milieubeleid en we maken bij nieuwe panden zoveel mogelijk gebruik van aardwarmte en zonne-energie. Tevens investeren we in elektronische dossiervorming en digitaal factureren. In het beoordelen van gereden kilometers en aanschaf van brandstofslurpende auto’s zijn we ook streng en maken we onderling zoveel mogelijk 

gebruik van videocommunicatie. Dat levert naast tijdwinst een reductie van de CO2 uitstoot. Ondernemen is namelijk veel leuker, maar ook succesvoller als je verder kijkt dan vandaag!”

De vraag

MVO, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, is een kreet die je tegenwoordig overal tegen komt. De meeste mensen denken hierbij aan het milieu, aan groene energie, zonnepanelen en fair trade koffie. Maar een groot onderdeel van MVO is de maatschappij, mensen, goede doelen, cultuur. Dit betekent bijvoorbeeld een goed personeelsbeleid, stageplekken faciliteren, minder validen een werkplek bieden, goede doelen steunen, etc. In hoeverre geeft uw bedrijf invulling aan dit onderdeel van MVO?

oost-gelderland business | nummer 6 | januari 2011

voor u bean twoord

Het

antwoord

Eugene te Wildt

“MVO is al sinds de oprichting van onze onderneming verankerd in al onze processen. Het is een onderdeel van onze visie waarbij dit een doorlopend proces is dat nooit stopt. MVO drijft wat ons betreft op de pijlers economie, ecologie en mens en maatschappij. Voor wat betreft de ecologie, het milieu, is het voor ons als zakelijk dienstverlener moeilijker om hier een grote bijdrage aan te leveren. Uiteraard dragen wij ons steentje bij met het scheiden van afval en werken we op dit moment mee aan de realisatie van het grootste solarpark van Nederland, in Azewijn. Kijk hiervoor maar eens op youtube en zoek dan naar PFIXX en Jobmax. Onze grootste meerwaarde leveren wij echter aan de factor mens en maatschappij. Dit doen wij al sinds de oprichting van ons bedrijf in 2000. Hiervoor  leveren wij financiële steun aan diverse organisaties die de leefbaarheid van onze omgeving verhogen zoals het 

’s-Heerenbergse Sinterklaascomité, de tennisvereniging Bergh, het schuttersgilde in ’s-Heerenberg en Lengel en uiteraard als hoofdsponsor van het Mechteld ten Ham weekeinde in ’s-Heerenberg.  Daarnaast ben ik zelf zeer actief betrokken als bestuurslid bij voetbalvereniging MvR , als bestuurslid van diverse locale stichtingen en verenigingen en als PR-lid van de carnavalsvereniging d’ Olde Waskupen in ’s-Heerenberg.  Het meest in het oog springende goededoelenproject dat zojuist is afgesloten is het concert van de Barghse Jonges, een enthousiaste groep mensen die met het maken van muziek en geven van optredens en concerten inmiddels enkele tonnen heeft verdiend voor het KWF.  Kortom- wij staan met twee benen in de maatschappij die ons bedrijf het levenslicht gunt. Voor elkaar en met elkaar of zoals wij het hier zeggen: â€˜scholder an scholder’.”

Wilt u ook antwoord op uw vraag? Mail deze dan naar de redactie van Oost-Gelderland Business. Wij zullen zoeken naar ondernemers die uw vraag graag willen beantwoorden.

Wilt u juist antwoord geven op vragen die uw branche aangaan? Mail dan uw NAW en bedrijfsgegevens

samen met een foto van uzelf naar de redactie:

astrid@vanmunstermedia.nl

oost-gelderland business | nummer 6 | januari 2011

Het

antwoord

Eef Steentjes

SteentjesWoltersMulder Advocaten

“MVO is een populair item dat jaren geleden intrede heeft gedaan in ondernemersland. Er zijn ondernemers die MVO op een goede en creatieve wijze in hun bedrijfsvoering opnemen. Tot op zekere hoogte uiteraard, want MVO is uiteraard geen doel op zich. Het is en blijft een middel om, naast het bereiken van het primaire doel van een onderneming, van de gelegenheid gebruik te maken om tegelijkertijd iets goeds te doen voor anderen en de maatschappij. Waar ik moeite mee heb is dat er ondernemers zijn die heel hard roepen dat zij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ik kan mij dan soms niet aan de indruk onttrekken dat men primair aan MVO doet uit eigen commerciëel belang. En dat is nu juist waar het niet om behoort te gaan. Als je het doet dan moet het uit het hart komen en niet omdat het nu eenmaal zo lekker staat. Voor ons eigen kantoor moet ik bekennen dat MVO niet expliciet op de agenda staat en er tot op heden geen bewuste acties zijn uitgezet. Ongetwijfeld doen wij in de praktijk al langere tijd onbewust aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ik denk daarbij aan het steunen van goede doelen, het kosteloos adviseren van verenigingen en nog dichter bij huis, gewoon een goede advocaat zijn voor de cliënten. Want ook de eigen dienstverlening moet uiteindelijk goed te verantwoorden zijn.”

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Oost-Gelderland Business nr 6 2010

BonsenReuling scoort met werkgeversadvies-desk!Huntenkring Business Club on TourBusiness FlitsenVoor u beantwoordDiscussieforum: ‘Generatiebestendig ondernemen’Leeftijdbewust personeelsbeleidAchterhoek: voorop in duurzaamheidCradle-to-cradle MasterclassGrenzeloos zakendoenFiscale column: bedrijfsopvolging binnen de familie, drie valkuilen!Fusies en overnamesVermogensadvies: Aantrackelijk beleggenEindejaarstip van GripPensioen APKWeet u al voldoende over de werkkostenregeling?Voor u gelezenEindejaarsstellingKamer van Koophandel: 100% WinterswijkSPW: Hét regionale loket voor arbeidsmobiliteitWellkom CS: Heel Nederland vitaal aan het werkDe Ruijter Business Center opent vestiging in DoetinchemRegiopolitiek: Economisch centrum in de AchterhoekGemeente Doetinchem: ‘Een ondernemer hekelt loketten’Kamer van Koophandel: ‘Bezige baasjes’DLA ICT: Gewoon normaal doenAutomobielbedrijf Th. Wenting: Bijna 40 jaar kwaliteit en serviceDe Graafschap: De voetbal wordt groen en duurzaamGrip accountants en adviseurs: Grip staat voor gripBusiness Centrum Doetinchem: Betrouwbare partner in telecommunicatieSystem Floor Technics: ‘Aan kwaliteit doen wij geen concessies’Van Weeghel Doppenberg Kamps notarissen: ‘Wij zijn hier geworteld’Lodder-Dales accountants en adviseurs: Eén groot kleurenpaletHuntenkring Business ClubTHO: Uw partner in advies en kostenbesparing!Henk Bloemers: De Graafschap bouwt aan hetHoofdsponsor Centric: de juiste richting in ITGoldewijk Projectontwikkeling:VTC Travel Solutions: zakelijke reisevenementen met inhoudMartin Moorman: Vanaf het eerste uur betrokken bij de Zakenmanifestatie 17 Sponsor PreCall: Ondanks de huidige economiePlattegrond ZakenmanifestatieLijst standhoudersContactgegevens standhoudersProgrammaDe SprekersOok dit jaar weer uitstekende horeca gelegenhedenBusiness CircuitSponsor Meeting Point Communication:Mediapartners ZakenmanifestatieRabobank: Hier zijn de mogelijkheden onbegrensdClémence Ross: ‘De Graafschap is trots op relatie met bedrijfsleven’Nieuw stadion: ‘Vredestein lijkt haast ideale plek’Jos Geerken: ‘Belangstelling voor de beurs blijft groot’PrimeurtjesDe Zakenmanifestatie van dag tot dagSponsoren beursprogrammaHoreca: NetwerkCafé is hart èn rustpuntPlattegrondContactgegevens beursdeelnemersDeLade: ‘Conceptwoning is blikvanger’Kaak Events Group: ‘Zakenmanifestatie past precies in ons straatje’Toegevoegde waarde volgens ItenzGraafschap TV: ‘Regionale betrokkenheid’Van Asselt Schilderwerken: ‘Kwaliteit staat voorop’Van Weeghel Doppenberg Kamps Notarissen: ‘Ieder beroep kent zijn specialisme’Sentimo Radiator Design CoverICT, E-commerce & Communicatie-pleinFinancieel advies: ‘Houdt u grip op uw verrekenbare verliezen?’Rabobank: ‘Samen is het idee’
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media