voor u gelezen
De verkoop maffia
Waarom aardig zijn beter verkoopt
Elek marketingmanager kent het boek ‘Mijn collega komt zo bij u’ van Pim Fortuijn - of zou het moeten kennen. Daarin omschrijft de helaas overleden professor en politiekvernieuwer Fortuijn hoe je niet met je klanten om moet gaan. Blijkbaar zijn er nog veel organisaties die de tips en adviezen van dat boekje uit dat boekje niet gelezen hebben of niet ter harte hebben genomen. Anders had marketingexpert Erwin Wijman het boek ‘De verkoopmaffia’ niet hoeven schrijven. Aan de hand van concrete voorbeelden uit het zakenleven schetst Wijma hoe de leverancier wel met zijn klanten moet omgaan. De auteur sluit het boek af met het zevende hoofdstuk: ‘Behandel klanten als mensen en nog veertig wenken voor wellevendheid’. Naar aanleiding van dit boek werd trouwens een onderzoek gehouden waaruit onder meer bleek dat nogal wat bedrijven en sectoren een dikke onvoldoende scoorden als het ging om klantvriendelijkheid. In een interview reageerde de auteur: ‘Onfatsoen is bedrijfsbeleid bij veel bedrijven. Ze willen verkopen, maar daarna zijn ze onbereikbaar. Ze zetten een schutting om zich heen met dure 0900-nummers, @noreply.nl-mailadressen en afschrikwekkend lange invulformulieren. Ze willen geen vrienden maar omzet maken.’ Verplichte lectuur voor alle personen die met klanten te maken hebben!
Auteur: Erwin Wijman ISBN: 97890771910 Omvang: 254 pagina’s
Uitvoering: paperback Prijs: € 19,95 Uitgeverij: Haystack, www.haystack.nl
Het anti klaag boek
Eerste hulp bij zeuren en zaniken
Ergert u zich ook vaak aan collega’s die alleen maar de negatieve kant van de zaak willen zien, en dat luidkeels communiceren? Die alleen maar zitten te zeuren, zeiken en klagen? Lees dan het boek van Bart Flos. Met de tips uit dit werk kunt u deze negatievelingen en beroepsazijnzeikers effectief van repliek dienen. Leuk en wellicht heel herkenbaar zijn de stukjes die telkens tussen de hoofdstukken door worden gebracht, getiteld ‘notoire klagers’. Daarin kan de lezer kennis maken met (of er in herkennen) onder anderen ‘de zeikende twitteraar’, ‘de gefrustreerde collega’, ‘de gestreste manager’, ‘de sacherijnige buurman’, ‘de subjectieve supporter’ en ‘de ongelukkige huisvrouw’. De schrijver geeft ook veel uitspraken en stellingen om over na te denken. Wat dacht u bijvoorbeeld van: ‘Elk probleem heeft een oplossing, als er geen oplossing is, dan is het geen probleem maar een feit.’
Auteur: Bart Flos ISBN: 97890771934
Omvang: 184 pagina’s Uitvoering: paperback Prijs: € 16,95
Over het klimaat gesproken
DHV Rondetafelgesprek
DHV is een toonaangevend internationaal advies- en ingenieursbureau dat diensten verleent en innovatieve oplossingen aanbiedt op het gebied van mobiliteit, water, bouw & industrie, gebiedsontwikkeling en milieu & duurzaamheid. Als maatschappelijk betrokken organisatie stimuleert DHV het debat over belangrijke ontwikkelingen in de samenleving. Klimaatverandering is één van de actuele thema’s, daarom organiseerde DHV er een rondetafelgesprek over. Het verslag van deze discussie werd neergelegd in een boekje. Discussieleider Inge Diepman ontving acht personen, werkzaam in verschillende disciplines. Thema was uiteraard het klimaat, en de effecten van de industrie, bouw, water en andere zaken op het milieu. Het boek is gratis te downloaden via de website www.dhv.nl/News/publications/2010/2010-10-04/Over-het-klimaat-gesproken
oost-gelderland business | nummer 6 | januari 2011