Vanaf het eerste uur betrokken bij de Zakenmanifestatie
Toen achttien jaar geleden de aanzet werd
gegeven voor de Zakenmanifestatie, was
Martin Moorman één van de stuwende
krachten achter dit bijzondere initiatief.
En ook nu is hij nog altijd betrokken bij de
organisatie. Aan de vooravond van ‘zijn’
zesde editie vragen we naar zijn drijfveren.
Hoe belangrijk is de Zakenmanifestatie?
“Als je terugkijkt, zie je dat dit evenement van grote waarde is voor het bedrijfsleven in de Achterhoek. Ondernemers vinden hier een platform waar ze zich aan elkaar presenteren, gegevens uitwisselen en zakelijke relaties aanknopen. Dat is goed voor de regionale economie. Daarnaast delen mensen hier een gezamenlijke passie: De Graafschap. Je merkt echt dat dit leeft!â€
Kun je de lezer iets vertellen over de ontwikkeling
van de Zakenmanifestatie?
“Als communicatieprofessional en bestuurslid van de Business Club merkte ik dat er bij het bedrijfsleven behoefte bestond aan zo’n zakelijk evenement. Samen met Paul Evers - oud-bestuurslid van de Graafschap - hebben we achttien jaar geleden de organisatie in gang gezet. En het werd meteen een succes, dat steeds verder vorm heeft gekregen met telkens zo’n 6.000 tot 8.000 bezoekers. Inmiddels werken we met een team van professionals die op vrijwillige basis hun bijdrage leveren, naast een fulltime manager commerciële events. Het resultaat: dit jaar ruim 100 deelnemende partijen aan de Zakenmanifestatie, terwijl we zelfs aanvragen moeten afwijzen wegens ruimtegebrek.â€
Wat is jouw taak binnen de organisatie?
“Ik houd me voornamelijk bezig met de interne en externe communicatie rond de Zakenmanifestatie. Allereerst deelnemers werven onder de Businessclubleden. Want de presentatie blijft een exclusief voorrecht voor onze leden. Daarnaast moet de promotie van de Zakenmanifestatie worden verzorgd, om opnieuw zulke grote bezoekersaantallen te trekken.â€
Wat is het meest memorabele wat je hebt meegemaakt tijdens de Zakenmanifestatie?
“Zonder twijfel de presentatie van oud-trainer Barry Hughes. De beste man kwam op met de voor hem zo karakteristieke pet. Een schitterend gezicht. De mensen hingen meteen aan zijn lippen. Zoals die man kan spreken, zo inspirerend. Maar we hebben meer vooraanstaande namen gehad, zoals de toenmalige minister Annemarie Jorritsma, cabaretier Raoul Heertje, toptrainer Co Adriaanse en oud-Commissaris van de Koningin Jan Kamminga. Hun komst tekent toch het belang dat zulke prominenten aan de Zakenmanifestatie toekennen. Met zijn allen hebben we dan ook een evenement ontwikkeld dat nog tijden meekan.â€
www.profilerscommunicatie.nl
oost-gelderland business | beurs special | maart 2009
zakenmanifestatie de graafschap
Martin Moorman heeft ruim 20 jaar ervaring in de communicatiebranche en is mede-eigenaar van Profilers Communicatie te Doetinchem.
Lunchen & dineren op unieke hoogte
Gelegen in een schitterende bosrijke omgeving
Rookruimte en sigaren humidor aanwezig
Vergader een gehele dag inclusief zaalhuur, alle hulpmiddelen,
lunch en drankjes voor e 55,- p.p.
Landgoed hotel Montferland & restaurant Graaf van den Bergh
Montferland 1 • 7038 EB Zeddam * T 0314 651 444 • F 0314 652 675 • E info@landgoed-montferland.nl • I www.landgoed-montferland.nl
Landgoed Hotel Restaurant
In juni 2006 is Precall gestart. Precall is een facilitair callcenter dat zich richt op de Business-to-Business markt. Dus geen belletjes richting de consument zo omstreeks etenstijd, maar commerciële telefoongesprekken van bedrijven naar bedrijven. Het bedrijf is gestart met vier werkplekken in een bedrijvenverzamelcomplex te Wijnbergen. Momenteel heeft Precall dertig werkplekken, hetzelfde aantal medewerkers en een klantenportefeuille van circa 100 relaties. Dit alles op basis van proactief de markt bewerken.
Jelle en Gaby Wichgers zijn Precall gestart met als visie een kwalitatieve salespartner van bedrijven te zijn door middel van telefonische acquisitie. Op dat moment was er een ambitieus businessplan … maar nog geen klantenbestand. Momenteel belt Precall wekelijks voor tientallen klanten in uiteenlopende branches. Van new-business afspraken maken tot het genereren van leads, van markt- en klanttevredenheidsonderzoeken afnemen tot het realiseren van directe verkoop. Het klantenbestand is bijzonder divers. Van grote multinationals zoals uitgevers tot MKB bedrijven in de accountancy.
In de huidige economie besluiten veel bedrijven om marketing- en salesactiviteiten te beperken tot een minimum. Dit besluit wordt voornamelijk genomen op basis van teruglopende omzetten. Jelle Wichgers, commercieel directeur van Precall, geeft aan dat het juist nu van belang is om aan klantbehoud te doen. “Dit hoeft niet altijd door middel van proactieve salestrajecten, dit kan juist ook door bijvoorbeeld een klanttevredenheidsonderzoek. In deze tijd kijken klanten kritisch naar hun uitgaven. Door goed naar hen te luisteren zorg je voor klantbehoud en klantentrouw. In veel gevallen kan het zelfs zo zijn dat je meer business uit bestaande relaties haalt.â€
Precall onderscheidt zich van haar concollega’s als je kijkt naar het personeelsbestand. Het merendeel van de medewerkers bij Precall bestaat uit 40 en 50plussers en het verloop is vrijwel nihil. Precall beschouwt haar personeel als het goud van de organisatie. In de callcenterbranche zie je dat er veelal gewerkt wordt met studenten. Dit zijn over het algemeen goedkope krachten maar geen blijvers. Kennis en ervaring gaat snel verloren.
Jelle en Gaby Wichgers hebben vanaf start hun focus gelegd op landelijke acquisitie. Zij hebben hiervoor gekozen omdat zij eerst een aantal landelijke referenten op wilden bouwen door middel van eigen afspraken uit hun eigen callcenter. Op basis van deze koude acquisitie gecombineerd met hun motto ‘Focus on Sales’, is het bedrijf uitgegroeid tot wat het nu is.
Sinds twee maanden is Precall sponsor geworden van Businessclub de Graafschap. Deze beslissing hebben zij genomen omdat zij meer willen doen aan de naamsbekendheid in de regio. Mocht u meer informatie willen over de werkzaamheden van Precall of wat het bedrijf voor u zou kunnen betekenen, neem dan contact op met Jelle Wichgers, 0314- 62 63 40 of info@precall.nl.
www.precall.nl
oost-gelderland business | beurs special | maart 2009
Ondanks de huidige economie de markt proactief bewerken!