Lodder-Dales accountants en adviseurs: Eén groot kleurenpalet

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 6 2010

Accountancy

De waakhonden van het maatschappelijk verkeer

Eén groot

kleurenpalet

Marc Lodder, Denny ten Camp en Bert Stege, directieleden Oost, zijn bijzonder tevreden over Lodder-Dales, welke een onderdeel vormt van Lodder&Co. “We zijn continu bezig”, vertelt Lodder enthousiast. “Als je onze collega’s vraagt om ons kantoor te beschrijven, zullen ze allemaal vertellen dat we een bijzonder levendige organisatie zijn met heel interessante cliënten. Er speelt hier altijd wat. En of we dat nu aantrekken? Of we dingen beter zien? Dat laat ik in het midden. Maar wanneer je kijkt naar onze cliëntenkring, weet je dat onze collega’s gelijk hebben. Zowel middenstanders tot bijna beursgenoteerde ondernemingen kloppen bij ons aan. Dit maakt ons werk heel divers en ons kantoor veelzijdig. Elke dag is weer een uitdaging; je komt de gekste dingen tegen.” “De diverse cliënten vragen verschillende benaderingen”, vervolgt Ten Camp. “daarom zijn onze medewerkers ook heel divers. De één kan namelijk wel bij de bakker binnen komen en er samen mee sparren, de ander voelt zich als een vis in het water bij onze zeer grote cliënten. Je dienstverlening, informatieverstrekking en kennisniveau moet je op deze verschillende benaderingen aanpassen. Je moet een winkelier niet lastig vallen met de mogelijkheden in Hongkong, terwijl je met een andere cliënt juist de grootste plannen maakt voor uitbreiding in China.”

Teamverband

Het is duidelijk dat men zich bij Lodder-Dales sterk bewust is van het feit dat iedere cliënt een eigen wensenpakket heeft. Stege: “Wij zijn altijd op zoek naar wat er bij de cliënt leeft; we inventariseren die wensen en kijken daar vakkundig naar. En dan niet alleen signaleren - kritiek leveren kan iedereen - maar juist het zorgen voor oplossingen. Ons ultieme doel is hierbij het verwachtingspatroon van onze cliënten overtreffen. Dit kunnen we doordat we altijd werken in teamverband, ook bij de kleine cliënten. Naast de verantwoordelijke professional, kijken er ook andere professionals mee. Voordat er ook maar iets de deur uit gaat, hebben er drie of vier mensen op hun vakgebied naar gekeken, zodat we voldoen aan de minimale kwaliteitseisen, maar ook die toegevoegde waarde leveren. Hierdoor ben je op gebied van advisering en signalering veel eerder in staat de vinger op de zere plek te leggen. Enerzijds is er de samenwerking tussen twee professionals binnen één bepaalde discipline. Wanneer ik de vaste accountant van een cliënt ben, kijkt een andere professional vanaf het eerste contact met me mee. Anderzijds is er de discipline-overschrijdende samenwerking met bijvoorbeeld fiscalisten en juristen.”

Sociaal

Deze open communicatie is volgens Lodder één van de sterke punten van Lodder-Dales. “We hebben een spiegelend vermogen dat we continu verder ontwik-

kelen. Onze collega’s zijn allemaal uniek waardoor we voor elke cliënt een passende adviseur hebben, maar qua aard en persoonlijkheid passen deze collega’s wel bij elkaar. Dat is ook noodzakelijk voor de wijze waarop we hier met elkaar

omgaan: op een open en sociale wijze. Dat is een heel fijne manier van werken.”

Waar Ten Camp heel duidelijk in is, is dat Lodder-Dales niet streeft naar winst-maximalisatie. “Natuurlijk moeten we samen wel een goede boterham kunnen verdienen, maar we vinden het belangrijker dat naast het goede rendement, de cliënten optimaal geholpen worden en onze mensen plezier in hun werk hebben. Dat is namelijk wat echt uitstraalt naar de cliënten.”

Hulpmiddelen

Lodder-Dales Accountants beschikt over een automatiseringsomgeving waarmee ze een organisatie kunnen aansturen die vele malen groter is dan ze nu zelf zijn. De software die gebruikt wordt, is in samenwerking met de leverancier en de eigen automatiserings-discipline verder ontwikkeld voor een optimale aansluiting op de diverse branches. Lodder beschikt met dit geautomatiseerde systeem over de juiste middelen op basis waarvan onderzoek naar de externe omgeving en de interne organisatie leidt tot een zeer efficiënte aanpak. Tevens wordt gebruik gemaakt van elektronische dossiervorming. Middels standaardisatie worden de medewerkers gestuurd binnen de bestaande wet- en regelgeving. Lodder: “Deze combinatie leidt ertoe dat de processen heel efficiënt aangepakt worden, zowel binnen één discipline als discipline-overschrijdend. Dat is uniek, wij zijn daarin heel vooruitlopend. We kunnen ons daardoor meten met de grote spelers in de markt. “Alleen zijn wij leuker”, grapt Ten Camp.

Kleur

Ten Camp is bijzonder tevreden over de wijze waarop de huidige directie de afgelopen jaren het bedrijf verder hebben vormgegeven. “Mede door de organisatie zoals wij deze hebben opgezet, zijn we in staat anders naar dingen te kijken. Wij zijn geen doorsnee accountants of fiscalisten: geen stoffige mannetjes die de deur achter zich dicht trekken en blind aan de slag gaan. Vraag tien mensen willekeurig naar hun idee van een accountant, en vijf zeggen ‘grijze muizen’, vier vinden ze ‘stoffig, saai en pennenlikkers’ en de laatste is ietsje positiever. Dat zal in de hele branche niet meer passen, maar hier zeker niet. Door onze uiteenlopende cliëntenkring werken wij met een heel pallet aan kleuren, zoveel afwisseling.” “Juist”, beaamt Lodder volmondig, “wij willen en kunnen die standaard adviseur niet zijn. Wij moeten wel anders naar zaken kijken.”

Groei

De komende jaren wil Lodder&Co landelijk groeien van 250 naar circa 400 medewerkers. Enerzijds autonoom, anderzijds door samenwerking of fusie. Ze zijn reeds met veel accountantskantoren in gesprek.. Lodder: “We willen onze organisatie landelijk uitbreiden, zodat men van Valkenburg tot Hoorn weet dat men bij ons terecht kan. We krijgen uit de accountancy-markt veel aanvragen van andere kantoren om aansluiting te mogen zoeken. Waar we wel voor zorgen is dat we niet te groot worden. We moeten groot genoeg zijn om te benchmarken, maar tevens klein genoeg voor het persoonlijke contact en het regio-gevoel.”

www.lodder.nl

Basisdienstverlening op gebied van accountancy en advies vindt de ondernemer op vele kantoren, maar het gaat juist om dat stukje extra. Een frisse blik, iemand die kritisch naar je processen kijkt, die de pijnlijke maar juiste vragen durft te stellen. Niet afbranden, maar opbouwend, zodat een ondernemer verder komt. Deze totaalservice vind je bij Lodder-Dales Accountants en Adviseurs in Doetinchem en Zevenaar.

doetinchem special | november 2009

Marc Lodder en Denny ten Camp

Lodder&Co heeft acht vestigingen: Regio Oost (Doetinchem-Zevenaar), Nieuwegein, Baarn, Rotterdam, Den Haag, Tilburg, Den Bosch. Uitbreidingsplannen liggen er voor Amsterdam, Groningen, Twente en Limburg. Regio Oost telt 80 medewerkers. Deze twee kantoren zijn ook faciliterend voor de andere kantoren. Algemene afdelingen zoals automatisering, P&O en de

interne administratie zijn hier gevestigd. Tevens sturen ze de controlepraktijk aan. De disciplines binnen Lodder&Co zijn:

accountancy, notariële accountants,

belastingadvies, corporate finance, personeelsadvies, ICT, bedrijfsjuridische advies. Lodder&Co is onderdeel van de internationale organisatie Ecovis.

Marc Lodder, Denny ten Camp en Bert Stege, directieleden Oost, zijn bijzonder tevreden over Lodder-Dales, welke een onderdeel vormt van Lodder&Co. “We zijn continu bezig”, vertelt Lodder enthousiast. “Als je onze collega’s vraagt om ons kantoor te beschrijven, zullen ze allemaal vertellen dat we een bijzonder levendige organisatie zijn met heel interessante cliënten. Er speelt hier altijd wat. En of we dat nu aantrekken? Of we dingen beter zien? Dat laat ik in het midden. Maar wanneer je kijkt naar onze cliëntenkring, weet je dat onze collega’s gelijk hebben. Zowel middenstanders tot bijna beursgenoteerde ondernemingen kloppen bij ons aan. Dit maakt ons werk heel divers en ons kantoor veelzijdig. Elke dag is weer een uitdaging; je komt de gekste dingen tegen.” “De diverse cliënten vragen verschillende benaderingen”, vervolgt Ten Camp. “daarom zijn onze medewerkers ook heel divers. De één kan namelijk wel bij de bakker binnen komen en er samen mee sparren, de ander voelt zich als een vis in het water bij onze zeer grote cliënten. Je dienstverlening, informatieverstrekking en kennisniveau moet je op deze verschillende benaderingen aanpassen. Je moet een winkelier niet lastig vallen met de mogelijkheden in Hongkong, terwijl je met een andere cliënt juist de grootste plannen maakt voor uitbreiding in China.”

Teamverband

Het is duidelijk dat men zich bij Lodder-Dales sterk bewust is van het feit dat iedere cliënt een eigen wensenpakket heeft. Stege: “Wij zijn altijd op zoek naar wat er bij de cliënt leeft; we inventariseren die wensen en kijken daar vakkundig naar. En dan niet alleen signaleren - kritiek leveren kan iedereen - maar juist het zorgen voor oplossingen. Ons ultieme doel is hierbij het verwachtingspatroon van onze cliënten overtreffen. Dit kunnen we doordat we altijd werken in teamverband, ook bij de kleine cliënten. Naast de verantwoordelijke professional, kijken er ook andere professionals mee. Voordat er ook maar iets de deur uit gaat, hebben er drie of vier mensen op hun vakgebied naar gekeken, zodat we voldoen aan de minimale kwaliteitseisen, maar ook die toegevoegde waarde leveren. Hierdoor ben je op gebied van advisering en signalering veel eerder in staat de vinger op de zere plek te leggen. Enerzijds is er de samenwerking tussen twee professionals binnen één bepaalde discipline. Wanneer ik de vaste accountant van een cliënt ben, kijkt een andere professional vanaf het eerste contact met me mee. Anderzijds is er de discipline-overschrijdende samenwerking met bijvoorbeeld fiscalisten en juristen.”

Sociaal

Deze open communicatie is volgens Lodder één van de sterke punten van Lodder-Dales. “We hebben een spiegelend vermogen dat we continu verder ontwik-

kelen. Onze collega’s zijn allemaal uniek waardoor we voor elke cliënt een passende adviseur hebben, maar qua aard en persoonlijkheid passen deze collega’s wel bij elkaar. Dat is ook noodzakelijk voor de wijze waarop we hier met elkaar

omgaan: op een open en sociale wijze. Dat is een heel fijne manier van werken.”

Waar Ten Camp heel duidelijk in is, is dat Lodder-Dales niet streeft naar winst-maximalisatie. “Natuurlijk moeten we samen wel een goede boterham kunnen verdienen, maar we vinden het belangrijker dat naast het goede rendement, de cliënten optimaal geholpen worden en onze mensen plezier in hun werk hebben. Dat is namelijk wat echt uitstraalt naar de cliënten.”

Hulpmiddelen

Lodder-Dales Accountants beschikt over een automatiseringsomgeving waarmee ze een organisatie kunnen aansturen die vele malen groter is dan ze nu zelf zijn. De software die gebruikt wordt, is in samenwerking met de leverancier en de eigen automatiserings-discipline verder ontwikkeld voor een optimale aansluiting op de diverse branches. Lodder beschikt met dit geautomatiseerde systeem over de juiste middelen op basis waarvan onderzoek naar de externe omgeving en de interne organisatie leidt tot een zeer efficiënte aanpak. Tevens wordt gebruik gemaakt van elektronische dossiervorming. Middels standaardisatie worden de medewerkers gestuurd binnen de bestaande wet- en regelgeving. Lodder: “Deze combinatie leidt ertoe dat de processen heel efficiënt aangepakt worden, zowel binnen één discipline als discipline-overschrijdend. Dat is uniek, wij zijn daarin heel vooruitlopend. We kunnen ons daardoor meten met de grote spelers in de markt. “Alleen zijn wij leuker”, grapt Ten Camp.

Kleur

Ten Camp is bijzonder tevreden over de wijze waarop de huidige directie de afgelopen jaren het bedrijf verder hebben vormgegeven. “Mede door de organisatie zoals wij deze hebben opgezet, zijn we in staat anders naar dingen te kijken. Wij zijn geen doorsnee accountants of fiscalisten: geen stoffige mannetjes die de deur achter zich dicht trekken en blind aan de slag gaan. Vraag tien mensen willekeurig naar hun idee van een accountant, en vijf zeggen ‘grijze muizen’, vier vinden ze ‘stoffig, saai en pennenlikkers’ en de laatste is ietsje positiever. Dat zal in de hele branche niet meer passen, maar hier zeker niet. Door onze uiteenlopende cliëntenkring werken wij met een heel pallet aan kleuren, zoveel afwisseling.” “Juist”, beaamt Lodder volmondig, “wij willen en kunnen die standaard adviseur niet zijn. Wij moeten wel anders naar zaken kijken.”

Groei

De komende jaren wil Lodder&Co landelijk groeien van 250 naar circa 400 medewerkers. Enerzijds autonoom, anderzijds door samenwerking of fusie. Ze zijn reeds met veel accountantskantoren in gesprek.. Lodder: “We willen onze organisatie landelijk uitbreiden, zodat men van Valkenburg tot Hoorn weet dat men bij ons terecht kan. We krijgen uit de accountancy-markt veel aanvragen van andere kantoren om aansluiting te mogen zoeken. Waar we wel voor zorgen is dat we niet te groot worden. We moeten groot genoeg zijn om te benchmarken, maar tevens klein genoeg voor het persoonlijke contact en het regio-gevoel.”

www.lodder.nl

doetinchem special | november 2009

Denny ten Camp en Bert Stege

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Oost-Gelderland Business nr 6 2010

BonsenReuling scoort met werkgeversadvies-desk!Huntenkring Business Club on TourBusiness FlitsenVoor u beantwoordDiscussieforum: ‘Generatiebestendig ondernemen’Leeftijdbewust personeelsbeleidAchterhoek: voorop in duurzaamheidCradle-to-cradle MasterclassGrenzeloos zakendoenFiscale column: bedrijfsopvolging binnen de familie, drie valkuilen!Fusies en overnamesVermogensadvies: Aantrackelijk beleggenEindejaarstip van GripPensioen APKWeet u al voldoende over de werkkostenregeling?Voor u gelezenEindejaarsstellingKamer van Koophandel: 100% WinterswijkSPW: Hét regionale loket voor arbeidsmobiliteitWellkom CS: Heel Nederland vitaal aan het werkDe Ruijter Business Center opent vestiging in DoetinchemRegiopolitiek: Economisch centrum in de AchterhoekGemeente Doetinchem: ‘Een ondernemer hekelt loketten’Kamer van Koophandel: ‘Bezige baasjes’DLA ICT: Gewoon normaal doenAutomobielbedrijf Th. Wenting: Bijna 40 jaar kwaliteit en serviceDe Graafschap: De voetbal wordt groen en duurzaamGrip accountants en adviseurs: Grip staat voor gripBusiness Centrum Doetinchem: Betrouwbare partner in telecommunicatieSystem Floor Technics: ‘Aan kwaliteit doen wij geen concessies’Van Weeghel Doppenberg Kamps notarissen: ‘Wij zijn hier geworteld’Lodder-Dales accountants en adviseurs: Eén groot kleurenpaletHuntenkring Business ClubTHO: Uw partner in advies en kostenbesparing!Henk Bloemers: De Graafschap bouwt aan hetHoofdsponsor Centric: de juiste richting in ITGoldewijk Projectontwikkeling:VTC Travel Solutions: zakelijke reisevenementen met inhoudMartin Moorman: Vanaf het eerste uur betrokken bij de Zakenmanifestatie 17 Sponsor PreCall: Ondanks de huidige economiePlattegrond ZakenmanifestatieLijst standhoudersContactgegevens standhoudersProgrammaDe SprekersOok dit jaar weer uitstekende horeca gelegenhedenBusiness CircuitSponsor Meeting Point Communication:Mediapartners ZakenmanifestatieRabobank: Hier zijn de mogelijkheden onbegrensdClémence Ross: ‘De Graafschap is trots op relatie met bedrijfsleven’Nieuw stadion: ‘Vredestein lijkt haast ideale plek’Jos Geerken: ‘Belangstelling voor de beurs blijft groot’PrimeurtjesDe Zakenmanifestatie van dag tot dagSponsoren beursprogrammaHoreca: NetwerkCafé is hart èn rustpuntPlattegrondContactgegevens beursdeelnemersDeLade: ‘Conceptwoning is blikvanger’Kaak Events Group: ‘Zakenmanifestatie past precies in ons straatje’Toegevoegde waarde volgens ItenzGraafschap TV: ‘Regionale betrokkenheid’Van Asselt Schilderwerken: ‘Kwaliteit staat voorop’Van Weeghel Doppenberg Kamps Notarissen: ‘Ieder beroep kent zijn specialisme’Sentimo Radiator Design CoverICT, E-commerce & Communicatie-pleinFinancieel advies: ‘Houdt u grip op uw verrekenbare verliezen?’Rabobank: ‘Samen is het idee’
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media