De Graafschap: De voetbal wordt groen en duurzaam

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 6 2010

voetbal

De voetbal wordt groen en duurzaam

Tekst de graafschap

Betaald Voetbal De Graafschap is al weer volop bezig met het nieuwe voetbalseizoen. De overgang naar de Jupiler league geeft des te meer aan dat de Doetinchemse club moet gaan werken aan het substantieel verhogen van haar begroting. Maar zo eenvoudig is dat niet en dat ligt bij De Graafschap zeker niet aan de huidige economie. Volgens commercieel directeur Henk Bloemers is het Business Club lid bij De Graafschap een trouwe partner. Het grote probleem is het huidige stadion, meer valt er qua inkomsten niet uit te halen.

“ Willen wij onze doelstelling kunnen bewerkstelligen, te weten structureel voetballen in de Eredivisie, dan zal onze begroting naar minimaal 16 miljoen moeten. Op de huidige locatie is 10 miljoen echt de limit. Dat is de reden dat wij een uniek concept hebben ontwikkeld voor het eerste groene en duurzame stadion van Nederland”, aldus Henk Bloemers.

De Graafschap denkt met dit concept grote bedrijven te kunnen aantrekken die zich willen associëren met groen en duurzaam ondernemen, een thema wat erg actueel is. Waarschijnlijk is het ook de manier om te overleven in de huidige markt. “Het is een totaal concept, overal komen de onderwerpen groen en duurzaam terug, van de materialen tot aan het vervoer van onze trouwe supporters met behulp van het openbaar vervoerbedrijf Syntus.”

De Doetinchemse club wil dus de exploitatie naar 16 miljoen brengen, maar gaat er dan niet veel geld verloren aan de huisvestingskosten en het onderhoud?

“Er zullen best meer kosten daarvoor worden opgenomen in de begroting, maar de bedoeling is dat dit minimaal is. Het grootste gedeelte van de stijging van de begroting moet ten goede komen aan het spelersbudget. Zo kunnen wij nog betere spelers halen die in de toekomst een hogere transferwaarde vertegenwoordigen. FC Groningen en FC Twente plukken daar nu de vruchten van, die stap willen wij ook maken. Wij denken dat we alleen op deze manier een structurele eredivisieclub kunnen worden.”

Het huidige stadion staat er nu ruim tien jaar, de vraag is of het al aan vervanging toe is. “De zakenpartners van een betaalde voetbalorganisatie hebben steeds meer behoefte aan uitstekende faciliteiten in een stadion. Wij kunnen ze dat op dit moment niet bieden en juist daar zit voor ons de omzetgroei. Als de hoofdsponsor van Ajax wil dineren met 100 gasten voor de wedstrijd De Graafschap tegen Ajax, dan levert dat op de huidige locatie facilitaire problemen op. Maar ook voor onze supporters is de service niet optimaal. Er zijn te weinig goede horecapunten en op sanitairgebied kan het ook beter. We willen naar een stadion van 18.000 bezoekers, dan moeten dat soort zaken allemaal goed geregeld zijn”, aldus de commercieel directeur.

Het ziet er naar uit dat De Graafschap in de toekomst verhuist naar Regionaal bedrijventerrein Achterhoek West, vooralsnog zijn enkele andere locaties afgevallen.

“Wij hebben samen met de gemeente Doetinchem intensief samengewerkt en gekeken welke mogelijkheden er zijn. Het Regionale bedrijventerrein kwam als beste en meest haalbare uit de bus. Het mooie van dit terrein is dat het volledig aansluit op ons unieke concept van groen en duurzaam. Het is door de overheid aangewezen als één van de vijf showcases van Nederland. Dan zijn wij er best trots op dat de club hierin een voortrekkersrol mag vervullen om zo de Achterhoek nog meer landelijke uitstraling te geven. We zullen nog veel gesprekken moeten voeren, maar ik heb er vertrouwen in dat De Graafschap uiterlijk in 2014 speelt in het mooiste en meest unieke stadion van Nederland”, geeft Henk Bloemers trots aan.

doetinchem special | november 2009

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Oost-Gelderland Business nr 6 2010

BonsenReuling scoort met werkgeversadvies-desk!Huntenkring Business Club on TourBusiness FlitsenVoor u beantwoordDiscussieforum: ‘Generatiebestendig ondernemen’Leeftijdbewust personeelsbeleidAchterhoek: voorop in duurzaamheidCradle-to-cradle MasterclassGrenzeloos zakendoenFiscale column: bedrijfsopvolging binnen de familie, drie valkuilen!Fusies en overnamesVermogensadvies: Aantrackelijk beleggenEindejaarstip van GripPensioen APKWeet u al voldoende over de werkkostenregeling?Voor u gelezenEindejaarsstellingKamer van Koophandel: 100% WinterswijkSPW: Hét regionale loket voor arbeidsmobiliteitWellkom CS: Heel Nederland vitaal aan het werkDe Ruijter Business Center opent vestiging in DoetinchemRegiopolitiek: Economisch centrum in de AchterhoekGemeente Doetinchem: ‘Een ondernemer hekelt loketten’Kamer van Koophandel: ‘Bezige baasjes’DLA ICT: Gewoon normaal doenAutomobielbedrijf Th. Wenting: Bijna 40 jaar kwaliteit en serviceDe Graafschap: De voetbal wordt groen en duurzaamGrip accountants en adviseurs: Grip staat voor gripBusiness Centrum Doetinchem: Betrouwbare partner in telecommunicatieSystem Floor Technics: ‘Aan kwaliteit doen wij geen concessies’Van Weeghel Doppenberg Kamps notarissen: ‘Wij zijn hier geworteld’Lodder-Dales accountants en adviseurs: Eén groot kleurenpaletHuntenkring Business ClubTHO: Uw partner in advies en kostenbesparing!Henk Bloemers: De Graafschap bouwt aan hetHoofdsponsor Centric: de juiste richting in ITGoldewijk Projectontwikkeling:VTC Travel Solutions: zakelijke reisevenementen met inhoudMartin Moorman: Vanaf het eerste uur betrokken bij de Zakenmanifestatie 17 Sponsor PreCall: Ondanks de huidige economiePlattegrond ZakenmanifestatieLijst standhoudersContactgegevens standhoudersProgrammaDe SprekersOok dit jaar weer uitstekende horeca gelegenhedenBusiness CircuitSponsor Meeting Point Communication:Mediapartners ZakenmanifestatieRabobank: Hier zijn de mogelijkheden onbegrensdClémence Ross: ‘De Graafschap is trots op relatie met bedrijfsleven’Nieuw stadion: ‘Vredestein lijkt haast ideale plek’Jos Geerken: ‘Belangstelling voor de beurs blijft groot’PrimeurtjesDe Zakenmanifestatie van dag tot dagSponsoren beursprogrammaHoreca: NetwerkCafé is hart èn rustpuntPlattegrondContactgegevens beursdeelnemersDeLade: ‘Conceptwoning is blikvanger’Kaak Events Group: ‘Zakenmanifestatie past precies in ons straatje’Toegevoegde waarde volgens ItenzGraafschap TV: ‘Regionale betrokkenheid’Van Asselt Schilderwerken: ‘Kwaliteit staat voorop’Van Weeghel Doppenberg Kamps Notarissen: ‘Ieder beroep kent zijn specialisme’Sentimo Radiator Design CoverICT, E-commerce & Communicatie-pleinFinancieel advies: ‘Houdt u grip op uw verrekenbare verliezen?’Rabobank: ‘Samen is het idee’
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media