BonsenReuling scoort met werkgeversadvies-desk!

Verschenen in Oost-Gelderland Business nr 6 2010

coverstory

oost-gelderland business | nummer 6 | januari 2011

Harmien Rouw

Geerke Vos

fotografie guus baks

Bij BonsenReuling staat altijd één vraag centraal: ‘Hoe kunnen we de belangen van de cliënt optimaal behartigen?’ Dit betekent luisteren naar ondernemers, hier de advisering op aanpassen en uiteraard kritisch naar de eigen organisatie kijken. Dit heeft geleid tot de in 2010 opgerichte werkgeversadvies-desk. Eén aanspreekpunt voor alle salaristechnische, financiële, juridische en fiscale vragen.

BonsenReuling Accountants-Belasting-adviseurs is de afgelopen jaren flink gegroeid. Met vestigingen in Lichtenvoorde, Eibergen en Deventer kunnen ze een grote regio van passend advies voorzien. Maar groeien betekent ook een verspreiding van je kennis binnen het kantoor; accountants, juristen, fiscalisten en salarisadministrateurs vormen in de basis eigen afdelingen. “We hebben gemerkt dat er behoefte is aan een multidisciplinair team waarin de verschillende afdelingen nauwer met

elkaar samenwerken”, aldus Edwin

Aalbers, assistent accountant. Dit team is de werkgeversadvies-desk geworden,

gevormd door Aalbers, Esther Schurink, senior belastingsadviseur, Harmien Rouw, senior salarisadministrateur en Geerke Vos, senior jurist. Vos: “Door dit team zijn de lijnen binnen BonsenReuling korter en is het voor iedereen duidelijk wie je moet aanspreken. En daarmee scoren we zeker punten voor onze cliënten.”

Kennis bundelen

De werkgeversadvies-desk is rechtstreeks door de cliënt te benaderen. Ongeacht het soort vraag of probleem dat er ligt. “Voor een cliënt maakt in de basis het niet uit wie binnen BonsenReuling zijn zaak behandelt”, aldus Rouw. “Hij heeft een probleem en wil graag een oplossing. Meestal belt de cliënt naar zijn vaste contact-

persoon bij BonsenReuling. Maar als het bijvoorbeeld een juridisch probleem is, verwacht hij wel dat wij ook rekening houden met bijvoorbeeld de fiscale aspecten. De werkgeversadvies-desk weet

precies wie er intern betrokken moeten worden om tot het beste advies te komen, waarbij de cliënt op alle fronten maximaal wordt geadviseerd. De cliënt verwacht èn weet ook dat hij een antwoord krijgt waarin alle kanten zijn belicht.” “In de werkgeversadvies-desk wordt vooral de kennis gebundeld”, vult Vos aan. “We zijn een soort helikopter boven de afdelingen, waarbij we kijken wat iedereen aan het doen is en of we dwarsverbanden moeten leggen. Hierbij ontstaat een

samenwerking als team, waarvan onze

eigen organisatie en uiteindelijk onze cliënten het meest profiteren!”

Een goed voorbeeld van wat nu speelt, is de oudere werknemer waar de werkgever afscheid van wil nemen, eigenlijk een vervroegd pensioen. Vos: “Dat betekent civielrechtelijk einde arbeidsovereenkomst. Daarbij krijg je juridische vragen als ‘hoe behoud je je ww-rechten’ en ‘hoe leg je dat formeel vast’.” Maar ook fiscaal spelen er aspecten, geeft Schurink aan: “Hoe gaat iemand zijn pensioenvoorzieningen voortzetten en hoe kun je de ontslagvergoedingen uitsmeren. Als dit alles fiscaal en juridisch is afgestemd, moet het bij de salarisafdeling weer correct verwerkt worden.”

De werkkostenregeling is ook een duidelijk voorbeeld. De huidige regeling gaat behoorlijk wijzigen. Ondernemers hebben nog drie jaar de keuze tussen een overgangsrecht (de oude regelgeving) of mee in het nieuwe systeem van de werkkostenregeling. Aalbers: “Wij moeten onze cliënten adviseren en voorlichten met betrekking tot wat voor hen de beste keuze is. Zowel de fiscalist, accountant als de salarisadministrateur is nodig om te berekenen en te beoordelen wat de voordeligste en wat uiteindelijk de beste keuze is voor de ondernemer. Daarnaast kan de juridische vraag spelen of en in hoeverre de arbeidsvoorwaarden kunnen/mogen worden aangepast.”

Voorlichting

Maar de werkgeversadvies-desk vervult ook een interne voorlichtingsrol. “Hoe vaak is het niet zo dat binnen een bedrijf het wiel keer op keer opnieuw wordt uitgevonden”, stelt Schurink de vraag. “Of dat niet alle medewerkers van de nieuwste wet- en regelgeving op de hoogte zijn? Bij ons niet! Het is de taak van de werkgeversadvies-desk om in de gaten te houden wat er speelt en verandert op werkgeversgebied en daarbij de consequenties voor elke afdeling in te schatten. Zoals bijvoorbeeld in het geval van de net genoemde werkkostenregeling. De werkgeversadvies-desk is daarvoor als team de kartrekker en zorgt dat iedereen binnen BonsenReuling de juiste informatie krijgt. Niet de hele organisatie hoeft alle ins en outs te kennen, maar iedereen moet weten dat er iets speelt en bij wie ze moeten zijn voor informatie.”

“Juist”, beaamt Vos, “dat is vaak het probleem bij bedrijven zoals wij die flink in de breedte groeien. Als je merkt dat je een andere afdeling nodig hebt, is het

altijd zoeken wie je dan precies moet benaderen. De werkgeversadvies-desk lost dit probleem op, want iedere afdeling heeft een vertegenwoordiger. Hierdoor hoeven de medewerkers van BonsenReuling alleen de werkgeversadvies-desk te benaderen, waarna de vraag bij de juiste persoon terecht komt. De lijnen zijn zo veel korter en het werkt veel efficiënter. De kracht ligt in het bewust worden van wat we samen kunnen.” Het gaat om het in dit kader zo belangrijke teamverband!

Compleet advies

Dankzij de werkgeversadvies-desk kunnen signalen uit de markt beter worden opgevangen. “Soms krijg je een vraag van een cliënt die je al meerdere keren hebt gehoord”, vertelt Rouw. “Nu is er de werkgeversadvies-desk waar we kunnen kijken of het inderdaad een interessante vraag is en of we er een advies in kunnen geven en er een nieuw product voor kunnen aanbieden. Daar heb je de verschillende disciplines samen voor

nodig. De vraag uit de markt verschuift wel steeds; zo zijn subsidies nu een hot item. Als werkgeversadvies-desk zijn we een flexibel orgaan om met de vragen uit de markt mee te gaan.”

Ambitieus team

Na dit eerste opstartjaar, moet de werkgeversadvies-desk zichzelf gaan bewijzen. Maar met vier vertegenwoordigers die elk een flinke dosis enthousiasme hebben en reeds de nodige ervaring, staat er een sterk team klaar om werk-gevers te adviseren. De behaalde score: 1-0 voor BonsenReuling èn voor al hun cliënten.

www.werkgeversadvies-desk.nl

BonsenReuling scoort met

werkgeversadvies-desk!

BonsenReuling Accountants-Belasting-adviseurs is de afgelopen jaren flink gegroeid. Met vestigingen in Lichtenvoorde, Eibergen en Deventer kunnen ze een grote regio van passend advies voorzien. Maar groeien betekent ook een verspreiding van je kennis binnen het kantoor; accountants, juristen, fiscalisten en salarisadministrateurs vormen in de basis eigen afdelingen. “We hebben gemerkt dat er behoefte is aan een multidisciplinair team waarin de verschillende afdelingen nauwer met

elkaar samenwerken”, aldus Edwin

Aalbers, assistent accountant. Dit team is de werkgeversadvies-desk geworden,

gevormd door Aalbers, Esther Schurink, senior belastingsadviseur, Harmien Rouw, senior salarisadministrateur en Geerke Vos, senior jurist. Vos: “Door dit team zijn de lijnen binnen BonsenReuling korter en is het voor iedereen duidelijk wie je moet aanspreken. En daarmee scoren we zeker punten voor onze cliënten.”

Kennis bundelen

De werkgeversadvies-desk is rechtstreeks door de cliënt te benaderen. Ongeacht het soort vraag of probleem dat er ligt. “Voor een cliënt maakt in de basis het niet uit wie binnen BonsenReuling zijn zaak behandelt”, aldus Rouw. “Hij heeft een probleem en wil graag een oplossing. Meestal belt de cliënt naar zijn vaste contact-

persoon bij BonsenReuling. Maar als het bijvoorbeeld een juridisch probleem is, verwacht hij wel dat wij ook rekening houden met bijvoorbeeld de fiscale aspecten. De werkgeversadvies-desk weet

precies wie er intern betrokken moeten worden om tot het beste advies te komen, waarbij de cliënt op alle fronten maximaal wordt geadviseerd. De cliënt verwacht èn weet ook dat hij een antwoord krijgt waarin alle kanten zijn belicht.” “In de werkgeversadvies-desk wordt vooral de kennis gebundeld”, vult Vos aan. “We zijn een soort helikopter boven de afdelingen, waarbij we kijken wat iedereen aan het doen is en of we dwarsverbanden moeten leggen. Hierbij ontstaat een

samenwerking als team, waarvan onze

eigen organisatie en uiteindelijk onze cliënten het meest profiteren!”

Een goed voorbeeld van wat nu speelt, is de oudere werknemer waar de werkgever afscheid van wil nemen, eigenlijk een vervroegd pensioen. Vos: “Dat betekent civielrechtelijk einde arbeidsovereenkomst. Daarbij krijg je juridische vragen als ‘hoe behoud je je ww-rechten’ en ‘hoe leg je dat formeel vast’.” Maar ook fiscaal spelen er aspecten, geeft Schurink aan: “Hoe gaat iemand zijn pensioenvoorzieningen voortzetten en hoe kun je de ontslagvergoedingen uitsmeren. Als dit alles fiscaal en juridisch is afgestemd, moet het bij de salarisafdeling weer correct verwerkt worden.”

De werkkostenregeling is ook een duidelijk voorbeeld. De huidige regeling gaat behoorlijk wijzigen. Ondernemers hebben nog drie jaar de keuze tussen een overgangsrecht (de oude regelgeving) of mee in het nieuwe systeem van de werkkostenregeling. Aalbers: “Wij moeten onze cliënten adviseren en voorlichten met betrekking tot wat voor hen de beste keuze is. Zowel de fiscalist, accountant als de salarisadministrateur is nodig om te berekenen en te beoordelen wat de voordeligste en wat uiteindelijk de beste keuze is voor de ondernemer. Daarnaast kan de juridische vraag spelen of en in hoeverre de arbeidsvoorwaarden kunnen/mogen worden aangepast.”

Voorlichting

Maar de werkgeversadvies-desk vervult ook een interne voorlichtingsrol. “Hoe vaak is het niet zo dat binnen een bedrijf het wiel keer op keer opnieuw wordt uitgevonden”, stelt Schurink de vraag. “Of dat niet alle medewerkers van de nieuwste wet- en regelgeving op de hoogte zijn? Bij ons niet! Het is de taak van de werkgeversadvies-desk om in de gaten te houden wat er speelt en verandert op werkgeversgebied en daarbij de consequenties voor elke afdeling in te schatten. Zoals bijvoorbeeld in het geval van de net genoemde werkkostenregeling. De werkgeversadvies-desk is daarvoor als team de kartrekker en zorgt dat iedereen binnen BonsenReuling de juiste informatie krijgt. Niet de hele organisatie hoeft alle ins en outs te kennen, maar iedereen moet weten dat er iets speelt en bij wie ze moeten zijn voor informatie.”

“Juist”, beaamt Vos, “dat is vaak het probleem bij bedrijven zoals wij die flink in de breedte groeien. Als je merkt dat je een andere afdeling nodig hebt, is het

altijd zoeken wie je dan precies moet benaderen. De werkgeversadvies-desk lost dit probleem op, want iedere afdeling heeft een vertegenwoordiger. Hierdoor hoeven de medewerkers van BonsenReuling alleen de werkgeversadvies-desk te benaderen, waarna de vraag bij de juiste persoon terecht komt. De lijnen zijn zo veel korter en het werkt veel efficiënter. De kracht ligt in het bewust worden van wat we samen kunnen.” Het gaat om het in dit kader zo belangrijke teamverband!

Compleet advies

Dankzij de werkgeversadvies-desk kunnen signalen uit de markt beter worden opgevangen. “Soms krijg je een vraag van een cliënt die je al meerdere keren hebt gehoord”, vertelt Rouw. “Nu is er de werkgeversadvies-desk waar we kunnen kijken of het inderdaad een interessante vraag is en of we er een advies in kunnen geven en er een nieuw product voor kunnen aanbieden. Daar heb je de verschillende disciplines samen voor

nodig. De vraag uit de markt verschuift wel steeds; zo zijn subsidies nu een hot item. Als werkgeversadvies-desk zijn we een flexibel orgaan om met de vragen uit de markt mee te gaan.”

Ambitieus team

Na dit eerste opstartjaar, moet de werkgeversadvies-desk zichzelf gaan bewijzen. Maar met vier vertegenwoordigers die elk een flinke dosis enthousiasme hebben en reeds de nodige ervaring, staat er een sterk team klaar om werk-gevers te adviseren. De behaalde score: 1-0 voor BonsenReuling èn voor al hun cliënten.

www.werkgeversadvies-desk.nl

oost-gelderland business | nummer 6 | januari 2011

Edwin Aalbers

Esther Schurink

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Oost-Gelderland Business nr 6 2010

BonsenReuling scoort met werkgeversadvies-desk!Huntenkring Business Club on TourBusiness FlitsenVoor u beantwoordDiscussieforum: ‘Generatiebestendig ondernemen’Leeftijdbewust personeelsbeleidAchterhoek: voorop in duurzaamheidCradle-to-cradle MasterclassGrenzeloos zakendoenFiscale column: bedrijfsopvolging binnen de familie, drie valkuilen!Fusies en overnamesVermogensadvies: Aantrackelijk beleggenEindejaarstip van GripPensioen APKWeet u al voldoende over de werkkostenregeling?Voor u gelezenEindejaarsstellingKamer van Koophandel: 100% WinterswijkSPW: Hét regionale loket voor arbeidsmobiliteitWellkom CS: Heel Nederland vitaal aan het werkDe Ruijter Business Center opent vestiging in DoetinchemRegiopolitiek: Economisch centrum in de AchterhoekGemeente Doetinchem: ‘Een ondernemer hekelt loketten’Kamer van Koophandel: ‘Bezige baasjes’DLA ICT: Gewoon normaal doenAutomobielbedrijf Th. Wenting: Bijna 40 jaar kwaliteit en serviceDe Graafschap: De voetbal wordt groen en duurzaamGrip accountants en adviseurs: Grip staat voor gripBusiness Centrum Doetinchem: Betrouwbare partner in telecommunicatieSystem Floor Technics: ‘Aan kwaliteit doen wij geen concessies’Van Weeghel Doppenberg Kamps notarissen: ‘Wij zijn hier geworteld’Lodder-Dales accountants en adviseurs: Eén groot kleurenpaletHuntenkring Business ClubTHO: Uw partner in advies en kostenbesparing!Henk Bloemers: De Graafschap bouwt aan hetHoofdsponsor Centric: de juiste richting in ITGoldewijk Projectontwikkeling:VTC Travel Solutions: zakelijke reisevenementen met inhoudMartin Moorman: Vanaf het eerste uur betrokken bij de Zakenmanifestatie 17 Sponsor PreCall: Ondanks de huidige economiePlattegrond ZakenmanifestatieLijst standhoudersContactgegevens standhoudersProgrammaDe SprekersOok dit jaar weer uitstekende horeca gelegenhedenBusiness CircuitSponsor Meeting Point Communication:Mediapartners ZakenmanifestatieRabobank: Hier zijn de mogelijkheden onbegrensdClémence Ross: ‘De Graafschap is trots op relatie met bedrijfsleven’Nieuw stadion: ‘Vredestein lijkt haast ideale plek’Jos Geerken: ‘Belangstelling voor de beurs blijft groot’PrimeurtjesDe Zakenmanifestatie van dag tot dagSponsoren beursprogrammaHoreca: NetwerkCafé is hart èn rustpuntPlattegrondContactgegevens beursdeelnemersDeLade: ‘Conceptwoning is blikvanger’Kaak Events Group: ‘Zakenmanifestatie past precies in ons straatje’Toegevoegde waarde volgens ItenzGraafschap TV: ‘Regionale betrokkenheid’Van Asselt Schilderwerken: ‘Kwaliteit staat voorop’Van Weeghel Doppenberg Kamps Notarissen: ‘Ieder beroep kent zijn specialisme’Sentimo Radiator Design CoverICT, E-commerce & Communicatie-pleinFinancieel advies: ‘Houdt u grip op uw verrekenbare verliezen?’Rabobank: ‘Samen is het idee’
Achterhoek Business is een uitgave van Van Munster Media