coverstory
oost-gelderland business | nummer 6 | januari 2011
Harmien Rouw
Geerke Vos
fotografie guus baks
Bij BonsenReuling staat altijd één vraag centraal: ‘Hoe kunnen we de belangen van de cliënt optimaal behartigen?’ Dit betekent luisteren naar ondernemers, hier de advisering op aanpassen en uiteraard kritisch naar de eigen organisatie kijken. Dit heeft geleid tot de in 2010 opgerichte werkgeversadvies-desk. Eén aanspreekpunt voor alle salaristechnische, financiële, juridische en fiscale vragen.
BonsenReuling Accountants-Belasting-adviseurs is de afgelopen jaren flink gegroeid. Met vestigingen in Lichtenvoorde, Eibergen en Deventer kunnen ze een grote regio van passend advies voorzien. Maar groeien betekent ook een verspreiding van je kennis binnen het kantoor; accountants, juristen, fiscalisten en salarisadministrateurs vormen in de basis eigen afdelingen. “We hebben gemerkt dat er behoefte is aan een multidisciplinair team waarin de verschillende afdelingen nauwer met
elkaar samenwerkenâ€, aldus Edwin
Aalbers, assistent accountant. Dit team is de werkgeversadvies-desk geworden,
gevormd door Aalbers, Esther Schurink, senior belastingsadviseur, Harmien Rouw, senior salarisadministrateur en Geerke Vos, senior jurist. Vos: “Door dit team zijn de lijnen binnen BonsenReuling korter en is het voor iedereen duidelijk wie je moet aanspreken. En daarmee scoren we zeker punten voor onze cliënten.â€
Kennis bundelen
De werkgeversadvies-desk is rechtstreeks door de cliënt te benaderen. Ongeacht het soort vraag of probleem dat er ligt. “Voor een cliënt maakt in de basis het niet uit wie binnen BonsenReuling zijn zaak behandeltâ€, aldus Rouw. “Hij heeft een probleem en wil graag een oplossing. Meestal belt de cliënt naar zijn vaste contact-
persoon bij BonsenReuling. Maar als het bijvoorbeeld een juridisch probleem is, verwacht hij wel dat wij ook rekening houden met bijvoorbeeld de fiscale aspecten. De werkgeversadvies-desk weet
precies wie er intern betrokken moeten worden om tot het beste advies te komen, waarbij de cliënt op alle fronten maximaal wordt geadviseerd. De cliënt verwacht èn weet ook dat hij een antwoord krijgt waarin alle kanten zijn belicht.†“In de werkgeversadvies-desk wordt vooral de kennis gebundeldâ€, vult Vos aan. “We zijn een soort helikopter boven de afdelingen, waarbij we kijken wat iedereen aan het doen is en of we dwarsverbanden moeten leggen. Hierbij ontstaat een
samenwerking als team, waarvan onze
eigen organisatie en uiteindelijk onze cliënten het meest profiteren!â€
Een goed voorbeeld van wat nu speelt, is de oudere werknemer waar de werkgever afscheid van wil nemen, eigenlijk een vervroegd pensioen. Vos: “Dat betekent civielrechtelijk einde arbeidsovereenkomst. Daarbij krijg je juridische vragen als ‘hoe behoud je je ww-rechten’ en ‘hoe leg je dat formeel vast’.†Maar ook fiscaal spelen er aspecten, geeft Schurink aan: “Hoe gaat iemand zijn pensioenvoorzieningen voortzetten en hoe kun je de ontslagvergoedingen uitsmeren. Als dit alles fiscaal en juridisch is afgestemd, moet het bij de salarisafdeling weer correct verwerkt worden.â€
De werkkostenregeling is ook een duidelijk voorbeeld. De huidige regeling gaat behoorlijk wijzigen. Ondernemers hebben nog drie jaar de keuze tussen een overgangsrecht (de oude regelgeving) of mee in het nieuwe systeem van de werkkostenregeling. Aalbers: “Wij moeten onze cliënten adviseren en voorlichten met betrekking tot wat voor hen de beste keuze is. Zowel de fiscalist, accountant als de salarisadministrateur is nodig om te berekenen en te beoordelen wat de voordeligste en wat uiteindelijk de beste keuze is voor de ondernemer. Daarnaast kan de juridische vraag spelen of en in hoeverre de arbeidsvoorwaarden kunnen/mogen worden aangepast.â€
Voorlichting
Maar de werkgeversadvies-desk vervult ook een interne voorlichtingsrol. “Hoe vaak is het niet zo dat binnen een bedrijf het wiel keer op keer opnieuw wordt uitgevondenâ€, stelt Schurink de vraag. “Of dat niet alle medewerkers van de nieuwste wet- en regelgeving op de hoogte zijn? Bij ons niet! Het is de taak van de werkgeversadvies-desk om in de gaten te houden wat er speelt en verandert op werkgeversgebied en daarbij de consequenties voor elke afdeling in te schatten. Zoals bijvoorbeeld in het geval van de net genoemde werkkostenregeling. De werkgeversadvies-desk is daarvoor als team de kartrekker en zorgt dat iedereen binnen BonsenReuling de juiste informatie krijgt. Niet de hele organisatie hoeft alle ins en outs te kennen, maar iedereen moet weten dat er iets speelt en bij wie ze moeten zijn voor informatie.â€
“Juistâ€, beaamt Vos, “dat is vaak het probleem bij bedrijven zoals wij die flink in de breedte groeien. Als je merkt dat je een andere afdeling nodig hebt, is het
altijd zoeken wie je dan precies moet benaderen. De werkgeversadvies-desk lost dit probleem op, want iedere afdeling heeft een vertegenwoordiger. Hierdoor hoeven de medewerkers van BonsenReuling alleen de werkgeversadvies-desk te benaderen, waarna de vraag bij de juiste persoon terecht komt. De lijnen zijn zo veel korter en het werkt veel efficiënter. De kracht ligt in het bewust worden van wat we samen kunnen.†Het gaat om het in dit kader zo belangrijke teamverband!
Compleet advies
Dankzij de werkgeversadvies-desk kunnen signalen uit de markt beter worden opgevangen. “Soms krijg je een vraag van een cliënt die je al meerdere keren hebt gehoordâ€, vertelt Rouw. “Nu is er de werkgeversadvies-desk waar we kunnen kijken of het inderdaad een interessante vraag is en of we er een advies in kunnen geven en er een nieuw product voor kunnen aanbieden. Daar heb je de verschillende disciplines samen voor
nodig. De vraag uit de markt verschuift wel steeds; zo zijn subsidies nu een hot item. Als werkgeversadvies-desk zijn we een flexibel orgaan om met de vragen uit de markt mee te gaan.â€
Ambitieus team
Na dit eerste opstartjaar, moet de werkgeversadvies-desk zichzelf gaan bewijzen. Maar met vier vertegenwoordigers die elk een flinke dosis enthousiasme hebben en reeds de nodige ervaring, staat er een sterk team klaar om werk-gevers te adviseren. De behaalde score: 1-0 voor BonsenReuling èn voor al hun cliënten.
www.werkgeversadvies-desk.nl
BonsenReuling scoort met
werkgeversadvies-desk!
BonsenReuling Accountants-Belasting-adviseurs is de afgelopen jaren flink gegroeid. Met vestigingen in Lichtenvoorde, Eibergen en Deventer kunnen ze een grote regio van passend advies voorzien. Maar groeien betekent ook een verspreiding van je kennis binnen het kantoor; accountants, juristen, fiscalisten en salarisadministrateurs vormen in de basis eigen afdelingen. “We hebben gemerkt dat er behoefte is aan een multidisciplinair team waarin de verschillende afdelingen nauwer met
elkaar samenwerkenâ€, aldus Edwin
Aalbers, assistent accountant. Dit team is de werkgeversadvies-desk geworden,
gevormd door Aalbers, Esther Schurink, senior belastingsadviseur, Harmien Rouw, senior salarisadministrateur en Geerke Vos, senior jurist. Vos: “Door dit team zijn de lijnen binnen BonsenReuling korter en is het voor iedereen duidelijk wie je moet aanspreken. En daarmee scoren we zeker punten voor onze cliënten.â€
Kennis bundelen
De werkgeversadvies-desk is rechtstreeks door de cliënt te benaderen. Ongeacht het soort vraag of probleem dat er ligt. “Voor een cliënt maakt in de basis het niet uit wie binnen BonsenReuling zijn zaak behandeltâ€, aldus Rouw. “Hij heeft een probleem en wil graag een oplossing. Meestal belt de cliënt naar zijn vaste contact-
persoon bij BonsenReuling. Maar als het bijvoorbeeld een juridisch probleem is, verwacht hij wel dat wij ook rekening houden met bijvoorbeeld de fiscale aspecten. De werkgeversadvies-desk weet
precies wie er intern betrokken moeten worden om tot het beste advies te komen, waarbij de cliënt op alle fronten maximaal wordt geadviseerd. De cliënt verwacht èn weet ook dat hij een antwoord krijgt waarin alle kanten zijn belicht.†“In de werkgeversadvies-desk wordt vooral de kennis gebundeldâ€, vult Vos aan. “We zijn een soort helikopter boven de afdelingen, waarbij we kijken wat iedereen aan het doen is en of we dwarsverbanden moeten leggen. Hierbij ontstaat een
samenwerking als team, waarvan onze
eigen organisatie en uiteindelijk onze cliënten het meest profiteren!â€
Een goed voorbeeld van wat nu speelt, is de oudere werknemer waar de werkgever afscheid van wil nemen, eigenlijk een vervroegd pensioen. Vos: “Dat betekent civielrechtelijk einde arbeidsovereenkomst. Daarbij krijg je juridische vragen als ‘hoe behoud je je ww-rechten’ en ‘hoe leg je dat formeel vast’.†Maar ook fiscaal spelen er aspecten, geeft Schurink aan: “Hoe gaat iemand zijn pensioenvoorzieningen voortzetten en hoe kun je de ontslagvergoedingen uitsmeren. Als dit alles fiscaal en juridisch is afgestemd, moet het bij de salarisafdeling weer correct verwerkt worden.â€
De werkkostenregeling is ook een duidelijk voorbeeld. De huidige regeling gaat behoorlijk wijzigen. Ondernemers hebben nog drie jaar de keuze tussen een overgangsrecht (de oude regelgeving) of mee in het nieuwe systeem van de werkkostenregeling. Aalbers: “Wij moeten onze cliënten adviseren en voorlichten met betrekking tot wat voor hen de beste keuze is. Zowel de fiscalist, accountant als de salarisadministrateur is nodig om te berekenen en te beoordelen wat de voordeligste en wat uiteindelijk de beste keuze is voor de ondernemer. Daarnaast kan de juridische vraag spelen of en in hoeverre de arbeidsvoorwaarden kunnen/mogen worden aangepast.â€
Voorlichting
Maar de werkgeversadvies-desk vervult ook een interne voorlichtingsrol. “Hoe vaak is het niet zo dat binnen een bedrijf het wiel keer op keer opnieuw wordt uitgevondenâ€, stelt Schurink de vraag. “Of dat niet alle medewerkers van de nieuwste wet- en regelgeving op de hoogte zijn? Bij ons niet! Het is de taak van de werkgeversadvies-desk om in de gaten te houden wat er speelt en verandert op werkgeversgebied en daarbij de consequenties voor elke afdeling in te schatten. Zoals bijvoorbeeld in het geval van de net genoemde werkkostenregeling. De werkgeversadvies-desk is daarvoor als team de kartrekker en zorgt dat iedereen binnen BonsenReuling de juiste informatie krijgt. Niet de hele organisatie hoeft alle ins en outs te kennen, maar iedereen moet weten dat er iets speelt en bij wie ze moeten zijn voor informatie.â€
“Juistâ€, beaamt Vos, “dat is vaak het probleem bij bedrijven zoals wij die flink in de breedte groeien. Als je merkt dat je een andere afdeling nodig hebt, is het
altijd zoeken wie je dan precies moet benaderen. De werkgeversadvies-desk lost dit probleem op, want iedere afdeling heeft een vertegenwoordiger. Hierdoor hoeven de medewerkers van BonsenReuling alleen de werkgeversadvies-desk te benaderen, waarna de vraag bij de juiste persoon terecht komt. De lijnen zijn zo veel korter en het werkt veel efficiënter. De kracht ligt in het bewust worden van wat we samen kunnen.†Het gaat om het in dit kader zo belangrijke teamverband!
Compleet advies
Dankzij de werkgeversadvies-desk kunnen signalen uit de markt beter worden opgevangen. “Soms krijg je een vraag van een cliënt die je al meerdere keren hebt gehoordâ€, vertelt Rouw. “Nu is er de werkgeversadvies-desk waar we kunnen kijken of het inderdaad een interessante vraag is en of we er een advies in kunnen geven en er een nieuw product voor kunnen aanbieden. Daar heb je de verschillende disciplines samen voor
nodig. De vraag uit de markt verschuift wel steeds; zo zijn subsidies nu een hot item. Als werkgeversadvies-desk zijn we een flexibel orgaan om met de vragen uit de markt mee te gaan.â€
Ambitieus team
Na dit eerste opstartjaar, moet de werkgeversadvies-desk zichzelf gaan bewijzen. Maar met vier vertegenwoordigers die elk een flinke dosis enthousiasme hebben en reeds de nodige ervaring, staat er een sterk team klaar om werk-gevers te adviseren. De behaalde score: 1-0 voor BonsenReuling èn voor al hun cliënten.
www.werkgeversadvies-desk.nl
oost-gelderland business | nummer 6 | januari 2011
Edwin Aalbers
Esther Schurink